Fler svenska företag ska vinna internationella upphandlingar

Fler svenska företag ska vara med i och vinna upphandlingar av varor och tjänster hos de stora internationella organisationerna, såsom FN, internationella finansiella institutioner och EU. Det är en av åtgärderna i den svenska exportstrategin som lanseras på måndag.

För att öka utbytet med internationella organisationer lanserar regeringen en samlad strategi som ska öka svensk försäljning av varor och tjänster till FN-systemet, liksom för internationella finansiella institutioner och EU. 2014 köpte exempelvis FN-systemet varor och tjänster för över 150 miljarder svenska kronor. Men den delen som fakturerades från Sverige (svenska varor och tjänster, men också utländska varor) var endast 0,16 %.

- Sverige har en outnyttjad potential, inte minst gäller det svenska små- och medelstora företag som har bra lösningar i fält inom energi, säkerhet, hälsa och sanitet till fredsbevarande operationer, flyktingläger, kriser och katastrofer, säger Mikael Damberg, närings- och innovationsminister

Regeringen föreslår även att ett långsiktigt arbete inleds för att påverka och förändra FN-systemets upphandlingskrav så att långsiktighet och hållbarhet i högre grad vägs in i besluten.

- FN:s upphandlingssystem håller på att moderniseras, vilket innebär nya öppningar för svenska leverantörer, som ofta står för hållbara lösningar och gynnsamma livscykelkostnader, säger Mikael Damberg.

Kontakt

Ann Wolgers
Pressekreterare
Telefon (växel) 08-405 10 00