Händerna på ratten – inte på mobilen

I dag den 30 november har regeringen beslutat om en ändring i trafikförordningen gällande hur mobiltelefoner och annan kommunikationsutrustning får användas av förare under färd på väg. Från och med den 1 februari 2018 kommer det inte längre att vara tillåtet för en förare att använda en mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning genom att hålla den i handen under färd med motordrivet fordon.

- Nu kommer det bli tydligare att man inte får hålla på att fippla med luren när man är ute och kör med bilen. En tydligare regel gör att fler kommer att följa den. Detta är ytterligare en åtgärd som regeringen vidtar för att i enlighet med nollvisionen förbättra trafiksäkerheten på svenska vägar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

I december 2013 infördes en bestämmelse med syftet att minska det trafikfarliga användandet av mobiltelefoner och annan kommunikationsutrustning. Enligt bestämmelsen är det tillåtet för förare att använda mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning så länge det inte utgör någon trafikfara.

Transportstyrelsen har härefter fått i uppdrag av regeringen att utvärdera denna bestämmelse vilket resulterade i ett förslag till regeländring i trafikförordningen.

Ändringen innebär att en förare inte får använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning på ett sådant sätt att hen håller den i handen. Förbudet mot att hålla utrustningen i handen gäller utan att det behöver göras en prövning av om användningen påverkat framförandet av fordonet negativt.

Kontakt

Adriana Haxhimustafa
T.f. pressekreterare hos infrastrukturminister Tomas Eneroth
Mobil 0702663105
e-post till Adriana Haxhimustafa

Nystart för nollvisionen

Regeringens nystart för nollvisionen ska tydliggöra inriktningen för det fortsatta arbetet för trafiksäkerhet. Nystarten gäller alla trafikslag och ska fungera som en plattform för konkreta initiativ inom trafiksäkerhetsområdet.
Innehållet i nystarten har tagits fram i dialog med företrädare för organisationer, berörda myndigheter och andra aktörer som påverkar trafiksäkerheten genom sin verksamhet. Alla dessa aktörers fortsatta arbete är en förutsättning för arbetets framgång.