Regeringen fortsätter arbetet med att modernisera postlagstiftningen

I dag, den 9 november, har regeringen tagit beslut om propositionen Ändringar i postlagen. Propositionen innehåller förslag för att möjliggöra bättre uppföljning och bevakning av de som erbjuder posttjänster.

- Vi fortsätter arbetet med att säkra en god postservice i hela landet. Med dessa beslut får vi bättre verktyg för att tydliggöra vilken postservice medborgarna kan kräva och förvänta sig, säger bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson.

Propositionen Ändringar i postlagen innehåller samma två förslag som den tidigare lagrådsremissen gjorde, nämligen att:

  • Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer ska få meddela föreskrifter om på vilket sätt den samhällsomfattande posttjänstens krav på utdelning av postförsändelser ska fullgöras.
  • Den som tillhandahåller en posttjänst ska lämna vissa uppgifter om sin ekonomi och verksamhet till regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer. Det gäller uppgifter som är nödvändiga för uppföljning av utvecklingen på postområdet och för bevakning av att posttjänsterna svarar mot samhällets behov och av att en väl fungerande samhällsomfattande posttjänst av god kvalitet finns tillgänglig för alla användare.

Ändringarna i postlagen föreslås träda i kraft den 1 april 2018.

Kontakt

Carl-Martin Vikingsson
Pressekreterare hos bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-135 38 78
e-post till Carl-Martin Vikingsson