Förändrad trängselskatt i Stockholm för förbättrad tillgänglighet och transportinfrastruktur

Som en konsekvens av Sverigeförhandlingen kommer regeringen imorgon fatta beslut om propositionen Förändrad trängselskatt i Stockholm för förbättrad tillgänglighet och transportinfrastruktur.

Sverigeförhandlingen har träffat överenskommelser med berörda aktörer i Stockholms län, Västra Götalands län samt Skåne län kring åtgärder som förbättrar tillgängligheten och kapaciteten i transportsystemet och leder till ett ökat bostadsbyggande i storstadsregionerna i dessa län - de så kallade storstadsåtgärderna. Sverigeförhandlingen har tillsammans med Stockholms läns landsting, Huddinge kommun, Solna stad, Stockholms stad, Täby kommun, Vallentuna kommun och Österåkers kommun identifierat ett behov av justering av trängselskatterna i Stockholm.

Förslaget i propositionen är i linje med det förslag som tagits fram av Sverigeförhandlingen och de berörda parterna. Propositionen är en viktig förutsättning för finansieringen av de objekt som ovan nämna parter enats om. Hur den slutliga nationella planen för transportinfrastrukturen 2018-2029 kommer att se ut tar regeringen sedan beslut om under våren 2018.

I propositionen föreslås ett antal förändringar av trängselskatten i Stockholms innerstad och på Essingeleden. Det införs ytterligare en tidsperiod på morgonen, klockan 6.00–6.29, för vilken skatt ska tas ut och skattebeloppen för vissa tidsperioder höjs. Det föreslås att trängselskatten differentieras på högsäsong och lågsäsong och att det införs höjda skattebelopp för högsäsong. Den sammanlagda skatten per kalenderdygn och bil kan högst uppgå till 135 kronor under högsäsong. Vidare föreslås att skatt ska tas ut för de fem första vardagarna utom lördag i juli samt för dagar före vissa helgdagar.

Förändringarna bidrar till en utbyggnad av kollektivtrafiken i Stockholmsområdet som delfinansieras av medel motsvarande de ökade intäkterna från trängselskatten efter avdrag för system- och administrationskostnader.

Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2020.

Förslagen i korthet

• Det införs ytterligare en tidsperiod på morgonen, klockan 6.00–6.29, för vilken skatt ska tas ut med 15 kronor och skattebeloppen för tidsperioderna klockan 6.30–6.59 respektive klockan 7.00–7.29 höjs till 25 kronor respektive 35 kronor i Stockholms innerstad och 22 kronor respektive 30 kronor på Essingeleden.

• Trängselskatten differentieras på högsäsong och lågsäsong. Med högsäsong avses perioden 1 mars–dagen före midsommarafton och 15 augusti–30 november. Med lågsäsong avses övrig tid. För högsäsong införs höjda skattebelopp. Skattebeloppen ska för respektive nivå under högsäsong uppgå till 11 kronor, 15 kronor, 20 kronor, 30 kronor och 45 kronor i Stockholms innerstad och 11 kronor, 15 kronor, 20 kronor, 27 kronor och 40 kronor på Essingeleden. Den sammanlagda skatten per kalenderdygn och bil ska högst uppgå till 135 kronor under högsäsong.

• Skatt ska tas ut för de fem första vardagarna utom lördag i juli.

• Skatt ska tas ut dag före långfredagen, dag före Kristi himmelsfärdsdag och dag före alla helgons dag. Skatt ska även tas ut för, om de infaller på en vardag utom lördag, dag före första maj och dag före nationaldagen.

Kontakt

Daniel Ferreira
Tf. Pressekreterare hos infrastrukturminister Tomas Eneroth
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 0761355692
e-post till Daniel Ferreira

När blir propositionen tillgänglig digitalt?

Propositionen publiceras här på webbplatsen efter att den har överlämnats till riksdagen.