Utrikesadministratörsprogrammet

Har du ett starkt intresse för administrativa frågor och vill bidra till att utveckla dessa frågor inom Utrikesdepartementet och vid Sveriges utlandsmyndigheter?

Har du ett starkt intresse för administrativa frågor och vill bidra till att utveckla dessa frågor inom Utrikesdepartementet och vid Sveriges utlandsmyndigheter?

UD rekryterar vid behov utrikesadministratörer för placering utomlands på någon av utrikesförvaltningens myndigheter (ambassader, konsulat och delegationer). De som antas genomgår ett utbildningsprogram - Utrikesadministratörsprogrammet - som ger en introduktion till UD:s olika verksamhetsområden inom administration, migration och konsulära och civilrättsliga frågor. De år rekryteringen sker inleds programmet under våren och tillträde på utlandsmyndighet planeras till hösten samma år.

Information om nästa antagning publiceras på denna sida samt på:

Vilka söker vi?

Vi söker dig som har stort intresse för administration, organisation och styrning. Du har högskoleutbildning med inriktning mot företrädelsevis förvaltning, juridik, ekonomi eller personalfrågor och har några års arbetslivserfarenhet från relevanta områden.
Det är viktigt att du kan formulera dig väl i tal och skrift på svenska och engelska och har goda kunskaper i ytterligare något språk såsom ryska, spanska, franska eller tyska. Du har B-körkort och är svensk medborgare. För att trivas i rollen är det viktigt att du värdesätter ordning och reda, är nyfiken och intresserad av att lära nytt. Du har god analytisk förmåga och samarbetar väl med andra.

Jobbet som utrikesadministratör ställer stora krav på dig såväl professionellt som på dina personliga egenskaper. Du ansvarar, tillsammans med chefen för utlandsmyndigheten, för den administrativa verksamheten. Det är därför viktigt att du är flexibel och intresserad av att jobba med ett brett spektrum av frågor inom det administrativa området. Du måste också vara beredd att jobba var som helst i världen där Sverige finns representerat. En förutsättning för detta är att du kan anpassa dig till nya och ibland krävande miljöer.

Vad gör en utrikesadministratör?

På utlandsmyndigheten arbetar du med frågor som rör fastigheter, säkerhet, stöd till svenskar i utlandet och migration, till exempel pass och viseringar. Ibland har du även ansvar för informations- och kulturfrågor. IT- och arkivfrågor samt näringslivsfrämjande kan förekomma.

Som utrikesadministratör har du en yrkeskarriär inom de administrativa och konsulära områdena, Du förväntas tjänstgöra växelvis på Utrikesdepartementet i Stockholm och på de svenska utlandsmyndigheterna. Din första tjänstgöring efter utbildningsprogrammet blir utomlands, som regel 3-5 år på en ort med krävande levnadsförhållanden. Därefter flyttar du vidare till en annan utlandsmyndighet. Maximal sammanhängande tid i utlandsorganisationen är tio år. Därefter väntar tjänstgöring i Stockholm.

När du tjänstgör i Stockholm arbetar du på någon av UD:s administrativa enheter, till exempel Ekonomienheten, Planeringsstaben, Personalenheten, Konsulära och civilrättsliga enheten eller som enhetsadministratör på någon av de funktionella eller geografiska enheterna.

Frågor?

Om du har några frågor du välkommen att kontakta Åsa Karén Persson, Gautam Bhattacharyya eller Sanja Simic på UD:s personalenhet, telefon 08-405 10 00 (växel).