Näringsliv, handel, regional tillväxt och konsumentpolitik

English

Näringspolitik

Näringslivspolitiken handlar om insatser för att skapa goda ramvillkor för företag, stärka entreprenörskap, innovationskraft och en väl fungerande konkurrens. Området omfattar geologi-, meteorologi-, mineral- och statsstödsfrågor, samt säkerhetsfrågor inom elområdet. Näringsliv omfattar även riktade insatser till olika branscher och sektorer, såsom turism, stål-, skogs-, gruv-, metall- och kemiindustrin samt fordons-, läkemedels- och it-industrin.

Handelspolitik

Sveriges handelspolitik bygger på frihandel. Meningen "Sveriges utveckling - från fattigdom till välfärdssamhälle - är avregleringarnas och frihandelns historia" inleder regeringens handelspolitiska deklaration som presenterades i Riksdagen den 14 april 2010.

Handels-, investerings- och Sverigefrämjande

Att främja svenska ekonomiska intressen och bilden av Sverige är en kärnuppgift för hela utrikesförvaltningen. Handels-, investerings- och Sverigefrämjandet hänger intimt samman med regeringens arbete för bättre spelregler på EU:s inre marknad och ökad frihandel globalt.

Gränsöverskridande e-handel

Gränsöverskridande e-handel har stor potential att skapa tillväxt och sysselsättning och öka välfärden. Regeringen arbetar därför med målsättningen att Sverige ska ha Europas mest attraktiva förutsättningar för e-handel till 2015. Samtidigt trycker regeringen på för att öppna upp och förbättra förutsättningarna för gränsöverskridande e-handel inom EU, i EU:s handelsavtal med länder utanför EU och i WTO.

Den inre marknaden

Den inre marknaden med fri rörlighet för varor, tjänster, kapital och personer är en av grundstenarna i EU-samarbetet. Arbetet med att utveckla EU:s inre marknad och den grund som den bidrar med till den externa handelspolitiken är av stor betydelse för att främja export och import. Tydliga regler och villkor underlättar handeln och bidrar till ökad tillväxt och ekonomisk utveckling i Sverige och i EU.

Regional tillväxt

Politiken för regional tillväxt handlar om att hela Sveriges utvecklingskraft, tillväxtpotential och sysselsättningsmöjligheter ska tas tillvara. Området omfattar regionala utvecklingsstrategier, regionala företagsstöd, stöd till kommersiell service och EU:s regionalfondsprogram. Den nationella strategin för regional tillväxt och attraktionskraft lägger fast inriktningen för perioden 2014-2020.

Konsumentpolitiken

Konsumentpolitikens målsättning är att ge konsumenter makt och möjlighet att göra aktiva och medvetna val. För detta krävs ett grundläggande lagstadgat konsumentskydd samt en effektiv och väl fungerande kontroll av att lagstiftningen efterlevs.

Företag med statligt ägande

Staten är med sina 49 hel- eller delägda företag Sveriges största företagsägare. Två av dessa är börsnoterade. Företagen representerar stora värden och ägs ytterst gemensamt av svenska folket.

Spelmarknaden

Målen för spelpolitiken är en sund och säker spelmarknad där sociala skyddsintressen värnas genom att efterfrågan på spel tillgodoses under kontrollerade former.