Tal vid Swedish Game Awards spelkonferens, Stockholm

Det talade ordet gäller.

Jag vill först tacka för att jag har blivit inbjuden hit idag.

Att vara kulturminister är, åtminstone i mitt tycke, det mest inspirerande och fina uppdrag man kan ha i en regering.

Dessutom är det nästan alltid kul!

Såväl nationellt som på nordisk och EU-nivå talar vi allt mer om den kreativa sektorn. Den sektor som står för många av de nya jobben. Och det är ingen underdrift att säga att Swedish Game Award sjuder av kreativitet! Därtill firar den här tävlingen i år sitt tioårs-jubileum.

Grattis!

Åtskilligt har hänt på spelområdet under dessa tio år. Idag är datorspelandet en stor och naturlig del av vår vardag, om än inte älskat av alla, men inte desto mindre en stor och växande del av hela vår kultur. Och av Kulturen.

Datorspelens värld är magisk och möjligheten till interaktivitet öppnar helt nya dörrar för underhållning förvisso, men också för läroprocesser och för mer konstnärliga uttryck. Jag vet att Swedish Game Award under åren betytt mycket för svenska spelutvecklare att tävlingen lockat fram nya talanger som i sin tur bidragit till att utveckla den etablerade datorspelsscenen. Jag hoppas därför att det här evenemanget kommer att fortsätta inspirera fler att bli delaktiga i skapandet av framtidens spel och spelscen. För den här kulturformen är ett område som bara tycks växa.

Jag har nyligen blivit mormor. Inte lika intressant för er som för mig och min familj givetvis, men den här snart ettåriga killen är redan välbekant med nya medier. Hans mor har flera appar på sin Iphone som han är oerhört fascinerad av. Och enligt de senaste siffrorna från bland annat Medierådet så är han snart etablerad medieanvändare.

I fjol, 2011, låg nämligen genomsnittsåldern för när svenska barn börjar använda internet kring 3 år. Bland de första saker som de små barnen stöter på när de börjar bekanta sig med en dator är spel. I början enkla spel med välbekanta föremål som djur, tecknade figurer och människor. Dessa spel finns lätt tillgängliga och även de små barnen klarar lätt av dem utan att kunna läsa eller skriva. När barnen kommer upp i skolåldern blir spelen mer sofistikerade och att spela blir också någonting man gör tillsammans med vänner eller med okända personer på nätet.

Datorspelsmediet har växt enormt och de som spelade som små gör det längre upp i åldrarna. Idag är många själva föräldrar. Det är bland annat deras barn vi ser i statistiken.

Datorspel är för många idag den viktigaste källan till intryck av rörliga bilder. Gränserna mellan olika medier blir suddigare, och kreatörerna går relativt obehindrat över gränserna mellan dem. I dag har vi människor möjlighet att utveckla vår fantasi och kreativitet, med eller utan hjälp av ny teknik, på ett sätt som det är svårt att se någon tidigare motsvarighet till.

Några av er, som är med och tävlar här idag, kommer kanske fortsätta att vara med och utforma framtidens spelvärld. Det ska verkligen bli intressant att fortsätta att följa utvecklingen inom detta område.

100-tals miljoner människor lever idag delar av sina liv online, i påhittade världar. Det finns, bara i Sverige en grupp personer som är idrottsstjärnor och som kan leva på sitt idrottande, på nätet. När de tävlar, som t ex på Dreamhack, följs de av hundratusentals fans, ibland ännu fler. Men den här formen av idrottande refereras sällan av idrottsjournalister i traditionella medier, ännu så länge.

Det finns en svensk, kulturell potential som kan omsättas i spel. Den svenska spelbranschen betyder självfallet mycket för att föra ut den svenska kreativiteten och det är inte annat än att man blir imponerad och inte så lite stolt då man läser om de svenska spelframgångarna internationellt.

Den svenska marknaden växer snabbare än världsmarknaden. Svenska spel ligger ofta på internationella topplistor. Spel framstår som en ny kulturell näringsmotor. Klart intressant och det ska man inte förtiga säkert oroande för många. Men spelvärlden har blivit ett nytt offentligt rum.

Och jag tycker vi måste diskutera vad detta rum fylls med. För mig är det viktigt att barn, ungdomar och vuxna har möjligheter att kunna leva bra liv, fria liv, i synnerhet ur ett kulturellt perspektiv, oavsett var i landet man bor eller vilken ekonomi man har.

Den digitala tekniken har på ett nytt sätt gjort detta möjligt och förlöst en ny sorts kreativitet. Dagens barn och unga är inte bara konsumenter vid de digitala plattformarna, utan aktiva medskapare av hela denna nya digitala kultur. Inom datorspel får människors egen kreativitet och fantasi utlopp, i ett socialt sammanhang. Därför är jag övertygad om att spel kommer att bli en allt viktigare del av kulturen.

Jag välkomnar denna nya friska, positiva och kreativa kraft som skapar ett rikare kulturliv och inspirerar barn och unga att också söka sig till och utforska andra delar av kulturlivet.

Med detta önskar jag er en riktigt kul och kreativ helg!