Sven-Erik Bucht har entledigats, Landsbygdsminister

-

Innehållet publicerades under perioden

-
Artikel från Näringsdepartementet

Midsommar säljer svenska livsmedel och besöksdestinationer under Grüne Woche

Publicerad

För första gången på sju år deltar Sverige med en samlingsmonter vid livsmedelsmässan Grüne Woche i Berlin. Den svenska montern, som invigdes av landsbygdsminister Sven-Erik Bucht den 19 januari, visar upp och säljer svensk mat och Sverige som besöksnation till den tyska marknaden.

  • Kvinna i midsommarkrans med hamburgare på ett fat framför sig

    Temat för den svenska montern var midsommar och olika typer av mat visades upp för mässbesökarna.

    Foto: Bernard Ludewig

  • Landsbygdsministern och deltagare vid monterbordet

    Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht fick besök i den svenska montern av sin ministerkollega från Nederländerna, Carola Schouten.

    Foto: Bernard Ludewig

  • Landsbygdsministern med mikrofon för att inviga montern

    Den svenska samlingsmontern invigdes av landsbygdsminister Sven-Erik Bucht den 19 januari.

    Foto: Bernard Ludewig

  • Statssekreteraren hos landsbygdsministern sittandes i monterns kök

    Elisabeth Backteman, statssekreterare hos landsbygdsministern, håller möte i den svenska monterns mötesrum utformat som ett kök.

    Foto: Bernard Ludewig

Den svenska närvaron på Grüne Woche är en del i satsningen på att öka den svenska livsmedelsexporten och ger svenska företag på plats en möjlighet att testa sina produkter på den tyska marknaden. Grüne Woche har mer än 400 000 besökare och mässan räknas som världens ledande konsumentmässa för livsmedel, lantbruk och trädgård.

I samband med Grüne Woche äger "Global Forum for Food and Agriculture" rum som är en viktig politisk arena för frågor relaterade till jordbruk och livsmedel med ett högnivåmöte med deltagare från mer än 80 länder. Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht träffade flera av sina europeiska jordbruksministerkollegor under besöket på mässan. Han hade bland annat bilaterala möten med sin finske och norske kollega, och den tyske jordbruksministern, Christian Schmidt, deltog i samband med invigningen av den svenska montern.

I år har den svenska montern temat midsommar och visar upp en traditionell bild av den svenska landsbygden med röda stugor blandat med ett modernt IKEA-kök där landsbygdsministern hade möten med ministerkollegor. Montern bemannas dagligen av över 20 personer och ett stort antal företag och regioner visar upp svensk mat och svenska besöksdestinationer. Ett genomgående budskap är att svensk mat har tydliga mervärden när det kommer till hållbarhet och hög livsmedelssäkerhet och att Sverige är i världsklass när det gäller miljötänk, god djurvälfärd och låg antibiotikaanvändning.

Företagen får visa upp sig och testa sina produkter på den tyska marknaden som är en viktig exportmarknad. Vissa företag är också besöksdestinationer och för dem är det viktigt att locka turister till att besöka dem i Sverige.

För företagen finns det en stor fördel att delta i svensk samlingsmonter som också får mycket uppmärksamhet genom den politiska närvaron. Omkring sju procent av den svenska livsmedelsexporten landar idag i Tyskland och det finns en stor potential att öka denna andel. Tyskland är en stor marknad med geografiskt fördelaktigt läge. Tyskland är en viktig exportmarknad samtidigt som Sverige är en populär turistdestination för tyska turister.

Fakta om regeringens satsning på en ökad livsmedelsexport

Under 2018 satsar regeringen sammanlagt 48 miljoner kronor på att stärka den svenska livsmedelsexporten. Satsningarna är en viktig del av livsmedelsstrategin och ska bidra till en ökad hållbar svensk livsmedelsproduktion.

Regeringen satsar 10 miljoner kronor på Grüne Woche under tre år med start 2018 via ett uppdrag till Jordbruksverket.