Samverkan och innovation i fokus när Sverige är partnerland vid Hannovermässan 2019

Sverige kommer att vara partnerland vid Hannovermässan 2019. Det offentliggjordes den 24 april i Hannover vid en signeringsceremoni där Peter Eriksson, bostads- och digitaliseringsminister deltog.

  • Foto: Deutsche Messe

  • Foto: Carl Michael Gräns / Svenska ambassaden i Berlin

– Det är mycket glädjande att Sverige är partnerland vid Hannovermässan nästa år – världens största industrimässa. Vi har ambitionen att vara världsledande på att använda digitaliseringens möjligheter. Digitaliseringen av industrin är avgörande för svensk konkurrenskraft och nya jobb, säger Peter Eriksson.

Varje år står ett land i särskilt fokus för Hannovermässans besökare, media och program. Hannovermässan 2019 äger rum den 1-5 april och kommer att ha representation på högsta politiska nivå genom Sveriges statsminister och Tysklands förbundskansler. Samverkan och innovation kommer att stå i fokus för den svenska närvaron och konceptet vara "Sweden Co-Lab – Innovate with us!".

– Jag ser stora möjligheter för svenska företag till stärkt profilering genom det särskilda fokus som Sverige får genom att vara partnerland vid Hannovermässan. Satsningen sker i linje med Exportstrategin och vår ambition är att den ska hjälpa svenskt näringsliv att nå en global publik och erbjuda en plattform att visa upp idéer, samarbeten och innovativa lösningar. Som partnerland kan vi också presentera Sverige på ett bredare plan – som destination för utländska investeringar, turism, innovation och kreativ samverkan. Det ger tillväxt och jobb i Sverige, säger Ann Linde, EU- och handelsminister och ansvarig för den statliga finansieringen av projektet.

Det formella avtalet om att Sverige blir partnerland 2019 undertecknades av Fredrik Fexe, Executive Vice President, Strategy & Business Development, vid Sveriges export- och investeringsråd, Business Sweden, och Marc Siemering, Senior Vice President Industry, Energy & Logistics vid Hannovermässan.

Business Sweden har regeringens uppdrag att leda projektet. Kostnaden beräknas till cirka 32 miljoner kronor, vilket finansieras till hälften av staten och hälften av näringslivet. Business Sweden har påbörjat en dialog med näringslivet om medverkan i och medfinansiering av projektet.

Hannovermässan är världens största industrimässa och en mötesplats på högsta nivå för ledare inom politik, näringsliv och akademi. Mässan äger rum under en vecka i april varje år. Den har cirka 6500 utställare från över 70 länder och täcks medialt av över 2500 journalister från hela världen. Mässan har globalt fokus och cirka en tredjedel av besökarna kommer från andra länder än Tyskland. Inriktningen är högteknologisk automatisering, robotisering och digitalisering.

Mer information om Sveriges medverkan på mässan finner du på www.swedenhannovermesse.com.

Kontakt

Darina Agha
Pressekreterare hos EU- och handelsminister Ann Linde
Mobil 072-708 16 27
e-post till Darina Agha
Carl-Martin Vikingsson
Pressekreterare hos bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-135 38 78
e-post till Carl-Martin Vikingsson
Lisa Tullus
Projektledare, Business Sweden
e-post till Lisa Tullus
Linda Steen
Sverigerepresentant för Hannovermässan
e-post till Linda Steen