Artikel från Utrikesdepartementet

Nomineringar till exportpriset för kreativa och kulturella näringar 2018

Publicerad

Regeringens exportpris för kulturella och kreativa näringar delas ut för att uppmärksamma bredden inom de kulturella och kreativa näringarna och deras bidrag till svensk export samt främjandet av Sverige som ett innovativt och kreativt land. Priset uppmärksammar en vinnare som utgjort synnerligen goda exempel inom sin delsektor och därmed bidragit till stärkt internationalisering, export och som i sin verksamhet bidragit till att göra Sverige synligt utomlands. Vinnaren tillkännages av Anna Hallberg, utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor vid en prisutdelning onsdag 2 oktober.

De nominerade till regeringens exportpris för kreativa och kulturella näringar 2018 är:

Josef Fares 

Många jämför spel och film men få har lyckats inom bägge uttrycken. Till undantagen räknas Josef Fares, mest känd i Sverige som regissör till filmer som Jalla! Jalla! Kopps och Farsan. Som spelskapare går Fares sin egen väg. Med det Bröderna Lejonhjärta-inspirerade Brothers – A Tale of Two Sons-spelet uppfann han ett helt nytt språk som alla kan förstå samt möjligheten att styra två spelkaraktärer med samma handkontroll. Med små resurser lyckades han med konststycket att få produktionskvaliteten i A Way Out (2018) att likna ett spel med tio gånger så stor budget. Han har framgångsrikt överfört filmens auteur-centrerade kreativa process till den teamtänkande dataspelsutvecklarvärlden. Brothers och Tale of Two Sons tillhör genren ”co-op multiplayer”, som anses omöjlig att göra kommersiellt framgångsrik, men Fares bolag Hazelight Studios gjorde en vinst på över 170 miljoner kronor 2018. För spelet A Way out belönades han samma år med en BAFTA.

Chimney

Chimney är ett innovationsdrivet företag som sedan starten arbetat nära några av Sveriges största företag i den kreativa sektorn och som genom sina unika lösningar vunnit marknadsandelar på en konkurrensutsatt global marknad. Bolaget har idag en omsättning på nära en halv miljard kronor varav 70 % utgörs av export.
Genom åren har Chimney jobbat med bland annat “Searching for Sugarman”, “Tinker Tailor Soldier Spy” och 2018 med ”Störst av allt”, den första svenska Netflixserien med premiär 2019. Chimney har bland annat arbetet med majoriteten av regissören Jonas Åkerlunds musikvideor med bland andra Beyoncé och Lady Gaga och senast med Madonnas musikvideo Good control. Det är idag få aktörer i branschen som inte någon gång arbetat med det svenska företaget.
Merparten av kunderna består av globala storbolag men fortfarande produceras en betydande del av innehållet av svenska medarbetare. Det uppskattas från ett internationellt perspektiv och är en del av Chimneys framgång på exportmarknaden.

Mikael Jansson

Mikael Jansson är en av Sveriges och vår tids mest hyllade modefotografer internationellt. Han är främst känd för sina stora kampanjer och kändisporträtt och är publicerad i samtliga av världens stora modemagasin. Han kom tidigt in på modefotografering och flyttade redan på 1980-talet till New York där han skolades hos Richard Avedon. Idag är Mikael Jansson flitigt anlitad över hela världen med uppdrag från de stora modehusen, modemagasin, kungligheter och kändisar. Hans verk har visats i ett 20-tal utställningar runt om i världen, han har vunnit prestigefulla priser och publicerat ett flertal böcker. I sin senaste utställning, Witnesses, porträtterade Jansson nittiosju överlevande från Förintelsen. Utställningen visades på Kulturhuset hösten 2018 och i samband med den utgavs även boken Witnesses med bilder och berättelser av överlevande.

Stiftelsen Hilma af Klints verk för Hilma af Klint-utställningarna

2018 var året då den avlidna och för många av oss tidigare okända svenska konstnären Hilma af Klint (1862-1944) gjorde succé med Guggenheim-utställningen Hilma af Klint: Paintings for the Future. Utställningen satte publikrekord med 600 000 personer, mer än någon annan utställning i museets 60-åriga historia.
Resan började med Moderna Museets omtalade utställning 2013, som satte fokus på Hilma af Klints säregna konstnärskap. Initiativtagare var intendent Daniel Birnbaum som tillsammans med intendenterna Iris Muller-Westermann och Jo Widoff utformade en utställning med en internationell publik i åtanke. Med stöd av Hilma af Klint-stiftelsen, som förvaltar och tillgängliggör konstverken, har utställningen förvandlats till en exportsuccé och visats i bland annat Berlin, Oslo, Köpenhamn, Sao Paolo, London och New York. Idag är att Hilma af Klint Sveriges utan jämförelse mest omskrivna konstnär. Utställningarna har besegrat världen och ökat intresset för Sverige som konstland.

Norstedts Agency för Millenniumserien

Det finns bara en svensk succé inom litteratur som gjort ett riktigt stort avtryck i den internationella förlagsvärlden – Stieg Larssons Millenniumserie. Berättelsen börjar redan 2005 när den då nyss avlidne Stieg Larsson debuterade med första delen i en kriminaltrilogi, ”Män som hatar kvinnor”. Böckerna blev en succé i hela världen och följdes snart av både svenska och internationella filmatiseringar, som i sin tur resulterade i ett nyväckt intresse för Sverige. Över 65 000 personer har hittills vandrat i Lisbeth Salanders och Mikael Blomkvists fotspår på Södermalm. Framgångarna fortsatte när David Lagercrantz tog vid 2015. 2018 kom filmen ”The Girl in the Spiders Web”, som bygger på Lagercrantz ”Det som inte dödar oss”. Under året har böckerna fortsatt att utkomma i olika format världen över. Den sammanlagda summan är nu uppe över 100 miljoner exemplar.
Bakom succén finns förutom upphovspersonerna de litterära agenterna: en av de viktigaste aktörerna för att tillgängliggöra svenska författarskap på en internationell marknad. Norstedts Agency har samordnat kontakten med över 50 internationella förläggare och rättighetsköpare och därmed möjliggjort den genom tiderna största skandinaviska litterära exportframgången.