Innehållet publicerades under perioden 21 januari 2019 och 8 juli 2021
Lättläst om coronaviruset. Beslut och råd för att minska smitt-spridning, 20 april
Publicerad
Coronaviruset kan ge sjukdomen covid-19.
Vi behöver minska spridningen av smitta.
Regeringen talar med expert-myndigheterna varje dag.
Här kan du läsa de senaste rekommendationerna.
Vi berättar också om nya beslut.
De gäller folk-hälsa, sjuk-vård, social omsorg
och social-försäkringar.

Vi behöver alla ta ansvar
Lena Hallengren är Sveriges social-minister.
Hon vill att vi alla tar ett personligt ansvar.
— Håll avstånd.
Avstå från resor i landet som
inte är nödvändiga.
Besök inte äldre personer.
Det finns inget som är viktigare än
människors liv och hälsa,
säger Lena Hallengren.
Regeringen ska snabbt kunna bestämma
hur vi ska göra för att minska smittan
I en proposition fanns ett förslag om att
regeringen snabbt ska kunna fatta beslut
om coronaviruset.
Regeringen bestämde den 7 april om
en ändring i smittskydds-lagen.
Lag-ändringen är tillfällig.
Den ska gälla i tre månader,
från 18 april till slutet av juni 2020.
Det handlar om tillfälliga beslut.
Regeringen skulle till exempel kunna besluta att
inte lika många får träffas på samma plats längre.
Kanske bestämmer regeringen att
köp-centrum måste hålla stängt ett tag.
Eller att transporterna måste stoppas en tid.
Var inte för nära andra
och ta ditt ansvar
Folkhälso-myndigheten har skrivit ny information
om hur vi ska minska spridningen av covid-19.
Vi måste alla ta det här på allvar.
Följ myndighetens råd.
Vi behöver hålla avstånd till varandra, bland annat.
Res inte om du inte absolut måste.
Apoteken får bara ge ut
medicin för tre månader
Från och med 1 april kan du bara ta ut
medicin som du behöver för en
period på tre månader.
Det gäller även läkemedel till djur.
Det här beror på att människor köper
mycket mer medicin än vanligt just nu.
Det går också åt mer medicin i vården
när allt fler är sjuka i covid-19.
I vanliga fall kan du ta ut
medicin på recept för ett helt år
om du betalar själv.
Det går inte nu.
Läkemedels-verket ville begränsa det.
Regeringen har nu bestämt att
ingen får ta ut mer läkemedel än
det som de behöver för tre månader.
Du måste ha särskilda skäl
om apoteket ska göra ett undantag.
Det är nu förbjudet att
besöka äldre-boenden
Sedan 1 april är det besöks-förbud på
alla äldreboenden i Sverige.
Det är för att förhindra att covid-19 sprids.
De som bor på äldreboenden är de som
vi behöver skydda allra mest.
Regeringen har tidigare tydligt sagt
att det inte är bra att besöka äldreboenden just nu.
Många kommuner hade redan infört besöksförbud.
Men nu har regeringen bestämt
att det är förbjudet i hela landet
att besöka äldreboenden.
Den som är verksamhets-ansvarig för ett äldreboende
har rätt att säga ja till besök.
Men det är bara i enskilda fall man får göra ett undantag.
Sverige ska testa fler för covid-19
Vi testar redan många i Sverige
för att se om de har covid-19.
36 000 personer hade blivit testade
fram till slutet av mars.
Men det skulle löna sig att testa ännu fler
än vi gör just nu.
Vi behöver fortsätta att testa människor
som arbetar i hälso- och sjukvården.
Vi behöver också fortsätta att testa patienter.
Vi behöver dessutom testa personer som
arbetar i andra verksamheter som är särskilt viktiga.
Det skulle vara bra för landets ekonomi också.
Om vi testade fler människor
skulle inte så många behöva stanna hemma
om det visar sig att de inte har covid-19.
Regeringen har gett Folkhälsomyndigheten i uppdrag
att få i gång mer prov-tagning i hela landet.
Först ska vi ta prover för att hitta
personer som är smittade.
Sen ska vi även testa för att se
vilka som är immuna mot coronaviruset.
Just nu handlar det om att testa bland annat
personal i hälso- och sjukvård, omsorgen och
annan personal som kan anses vara särskilt viktig.
Sammankomster med över 50 personer
är förbjudna
Sedan 29 mars är det förbjudet att ordna
offentliga träffar med fler än 50 personer.
Tidigare var gränsen 500 personer.
Det här är inget råd, det är ett förbud.
Det är regeringen som har bestämt att det är så.
Du kan bli straffad om du bryter mot förbudet.
Om du ordnar ett sådant möte
riskerar du att få böter eller
fängelse upp till sex månader.
Polisen har rätt att sätta stopp för ett sådant möte.
Endast bords-servering på
restauranger
Vi behöver också begränsa smittspridningen
på restauranger.
Det får inte bli för trångt.
Det måste personalen se till.
Gästerna får bara äta och dricka
när de sitter ner.
Det här beslutade Folkhälsomyndigheten
den 24 mars.
Beslutet gäller restauranger, barer och caféer.
Det gäller också skol-matsalar och
andra verksamheter som serverar mat eller dryck.