Artikel från Finansdepartementet

Förstärkt och förenklad miljöstyrning i bonus-malus-systemet

Publicerad

Regeringen vill förenkla och förstärka miljöstyrningen i bonus-malus-systemet genom att bland annat höja fordonskatten för nya fordon med höga koldioxidutsläpp och höja bonusen för fordon utan utsläpp av koldioxid. Förslaget bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna.

Förändringarna innebär sammantaget för bensin- och dieseldrivna lätta fordon att koldioxidbeloppet under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången bör vara summan av 107 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 90 gram och upp till och med 130 gram och 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 130 gram.

För att förstärka systemet och öka incitamenten att köpa nollemissionsfordon har regeringen för avsikt att utforma bonusen på följande sätt. Det högsta bonusbeloppet, som ges till fordon som släpper ut noll gram koldioxid, bör höjas från 60 000 kronor till 70 000 kronor. För att öka incitamenten att välja laddhybridbilar med låga koldioxidutsläpp och begränsa kostnadsökningen för klimatbonus har regeringen för avsikt att sänka koldioxidgränsen för bonus från 70 till 60 gram per kilometer. Det högsta bonusbeloppet för fordon med utsläpp över noll bör uppgå till omkring 45 000 kronor.

Regeringen avser att återkomma till riksdagen med ett förslag under 2020. Det kommande förslaget bedöms kunna träda i kraft den 1 april 2021 och ska gälla för nya lätta fordon från och med den dag då ändringarna träder i kraft.