Innehållet publicerades under perioden 21 januari 2019 och 8 juli 2021
Lättläst om coronaviruset, 4 mars
Publicerad
Här kan du läsa nyheter om corona-viruset och sjukdomen covid-19.
Nya åtgärder för att stoppa smittan
Vi behöver göra ännu mer för att inte
ännu fler ska bli sjuka i covid-19.
Det sa regeringen och Folkhälso-myndigheten
den 4 mars.
En del saker förlänger de.
Andra åtgärder är nya.
Kommuner och regioner bör hålla verksamheter
för allmänheten som
inte är nödvändiga stängda.
Det har regeringen sagt tidigare.
Det gäller fortfarande.
I alla fall till den 21 mars.
Det finns vissa undantag.
Till exempel har gallerior, gym och
platser för privata sammankomster andra regler.
Där gäller det som står i
begränsnings-förordningen.
Regeringen ändrar i
Begränsnings-förordningen
Vissa verksamheter har alltså inte behövt stänga.
De har fått ha öppet med vissa begränsningar.
Men nu ändrar regeringen en del regler.
Det gör de med stöd av pandemi-lagen.
Det är förstås också för att
människor inte ska bli sjuka.
Ändringarna gäller från den 11 mars 2021.
Det här är nytt:
- Några platser kan behöva stänga.
- Det kommer nya krav på åtgärder mot smitta.
Några platser kan behöva stänga
Kommuner kommer att få förbjuda
att människor är på vissa platser
om det finns stor risk för att det blir trångt.
Det kan till exempel vara
- parker.
- bad-platser.
- kommunens grill-platser.
Nya krav på åtgärder
Det kommer nu att ställas krav på smitt-skydd.
Det gäller för bland annat:
- nöjes-parker.
- djur-parker.
- tema-parker.
- museer.
- konst-hallar.
Regeringen förlänger åtgärderna
på serverings-ställen
Det finns en lag om smittskydds-åtgärder
på serveringsställen.
Åtgärderna är tillfälliga.
Regeringen vill nu förlänga lagen
till och med den 30 september.
Pandemi-lagen gäller också
till och med 30 september.
Serveringsställena får ha öppet
till halv nio på kvällen
För att hindra spridning av smitta
får serveringsställena bara ha
öppet till klockan 20.30.
Det här gäller sedan den 1 mars.
Det gäller alla serveringsställe
i hela Sverige.
De kan däremot ha öppet
för avhämtning efter halv 9.
Serveringsställen får också leverera hem.
Allmänna råd blir strängare
Om det blir nödvändigt kommer Folkhälso-myndigheten
att besluta om
ännu fler begränsningar.
Det är för att vi inte ska få en tredje våg av smitta.
Det handlar om hur många personer som
får vara i butiker, gallerior och gym.
Det finns ett råd sen tidigare
till idrotts-föreningar.
De ska inte ordna eller delta i
- läger.
- matcher.
- cuper och andra tävlingar.
Det finns vissa undantag för bland annat
barn-idrott och elit-idrott.
Smitta har spridits inom idrotten.
Därför behöver vi säga det igen.
Vi behöver följa de råd som finns.
Regeringen förlänger åtgärder i sjuk-försäkringen
Regeringen beslutade den 26 februari
att förlänga åtgärder i sjukförsäkringen.
Det beror på covid-19.
Åtgärderna är tillfälliga.
Regeringen vill på det här sättet stoppa smittan.
Det är också för att sjuk-vården inte ska
få för mycket att göra.
De vill göra det tryggare för dig ekonomiskt.
Regeringen vill också göra det lite lättare
för dig som är arbets-givare.
Det här gäller nu till och med 30 april 2021:
- Du får 810 kronor i ersättning för karens-avdrag.
- Du som är egen-företagare får 810 kronor per dag
för de 14 första karens-dagarna. - Du som är arbets-givare får kompensation
för den del av sjuklöne-kostnaden som
är mer än det normala.
Nya rekommendationer för vaccinerade
personer på äldre-boenden
Det finns nya rekommendationer för äldre.
Det finns också ett nytt vaccin-avtal.
Sverige kommer att få mer än dubbelt så många
vaccin-doser från företaget Moderna.
Doserna kommer i sommar och på hösten.
Regeringen och Folkhälso-myndigheten
berättade om det här den 25 februari.