Artikel från Socialdepartementet

Lättläst om corona-viruset, 22 april

Publicerad

Här kan du läsa nyheter om Social-departementets arbete med corona-viruset och om sjukdomen covid-19. Datum i rubriken visar när vi skrev artikeln.

Regeringen förlänger åtgärder
i social-försäkringen

Regeringen beslutade den 22 april att ha kvar
flera corona-åtgärder i socialförsäkringen.
Det här blir kvar till 30 juni 2021:

  • Karens-avdrag för anställda.
  • Pengar till egen-företagare
    för de första 14 karens-dagarna.
  • Ersättning i pengar till risk-grupper.
  • Ersättning till vissa anhöriga till riskgrupper.
  • Tid när du inte behöver ha läkar-intyg om du är sjuk-skriven.
  • Kompensation i pengar till arbets-givare. Det gäller den del av sjuk-löner som är större än normalt.

Regerings-partierna har kommit överens om det här med Center-partiet och Liberalerna.

Restriktioner blir kvar ett tag till
för att många fortfarande blir smittade

Det finns fortfarande mycket covid-19 i Sverige.
Läget i sjukvården är svårt.
Regeringen och Folkhälso-myndigheten sa den 22 april
att de här reglerna blir kvar:

Regler för allmänna sammankomster
och offentliga tillställningar

Regeringen väntar lite till med att tillåta
att många människor gör saker tillsammans.
Det är fortfarande högst 8 som får samlas.

Folkhälsomyndigheten säger att
vi kanske kan få nya regler den 17 maj.
Det beror på hur smitt-läget är.

Regler för att minska trängsel

Kommunerna får förbjuda människor
att vara på platser där det kan bli trångt.
Det har regeringen bestämt tidigare.
Om till exempel en park är stängd
på grund av covid-19, får du inte gå dit.
Om du gör det ändå kan du få böter.

Var försiktig på valborg.
Träffa helst inte släkt och vänner inne.
Håll avstånd till varandra ute.
Undvik att gå och titta på valborgs-eldar,
det kan bli trångt vid elden.

Regler för serverings-ställen

Det här blir kvar till 16 maj:

  • Serveringsställen får bara ha öppet till klockan 20:30.
  • Det får bara vara en person per sällskap på serveringsställen i gallerior och på varuhus.

Regeringen och Folkhälsomyndigheten
berättade vad som gäller för vaccinerade

Om du har fått vaccin mot covid-19
har du ett bra skydd mot att bli svårt sjuk.
Då kan du till exempel gå i butiker.
Men det finns fortfarande mycket smitta.
Håll därför avstånd,
även om du är vaccinerad.
Trängsel ökar risken för smitta.

Regeringen och Folkhälsomyndigheten
gav information om det här 16 april.
Det gäller för alla som
har fått minst en dos vaccin.
Det ska ha gått minst tre veckor
efter den första sprutan.

Läs mer på Folkhälsomyndighetens hemsida.

Regeringen satsar mycket för att
kämpa mot covid-19

Vi behöver fortsätta att kämpa mot smittan.
Vi behöver också ta hand om effekterna
av pandemin i Sverige.
Regeringen föreslår därför åtgärder.
De kostar mycket pengar.
Åtgärderna är med i vår-budgeten.

De här får mer pengar:

Kommuner och regioner

Kommuner och regioner får extra pengar
till hälso- och sjukvården.
De ska använda pengarna till det här,
bland annat:

  •  Att vaccinera.
  • Att testa.
  • Att smitt-spåra.
  • Att transportera sjuka.
  • Till ersättning för vård som har fått vänta till senare.
  • Till vård som har med covid-19 att göra.

Socialstyrelsen, Folkhälsomyndigheten
och IVO

Mer pengar ska också gå till Socialstyrelsen,
Folkhälsomyndigheten och IVO.
Det är för att de ska jobba med att
hantera pandemin.
De ska också följa upp hur
serveringsställena följer lagen.

IVO = Inspektionen för vård och omsorg.

Du kan fortfarande få pengar för
personlig skydds-utrustning
till personliga assistenter

Covid-19 har gjort att det har blivit dyrare
att ha personlig assistent.
De är tvungna att ha skyddsutrustning.
Det går att söka pengar för det.

Regeringen bestämde den 14 april att
förlänga ansöknings-tiden ännu en gång.
Du kan nu även söka pengar för
utrustning du köper mellan 1 maj
och 30 juni 2021.

Du kan få högst 500 kronor i bidrag
per person och månad.
Det gäller dig som är privat utförare.
Personen ska ha blivit godkänd för
statlig assistans-ersättning.

Totalt har 85 miljoner kronor lagts undan
för det här under åren 2020 och 2021.

Regeringen vill förlänga åtgärder
vid längre resor med buss och tåg

Vi har redan corona-begränsningar
för längre resor med buss och tåg.
De gäller till sista maj 2021.
Regeringen vill förlänga reglerna.

Vi vet inte ännu hur mycket smitta
det kommer att vara i sommar.
Regeringen föreslår därför att
reglerna i stället gäller till 14 augusti.