Lättläst om corona-viruset 24 juni till 15 juli 2021
Publicerad
Här kan du läsa nyheter om coronaviruset och om sjukdomen covid-19. Datum i rubriken visar när vi skrev artikeln.
Vad gäller just nu?
Vilka åtgärder är nya?
Det här ändrades 15 juli
Regeringen har en plan för
hur vi ska ta bort corona-regler.
Planen är i flera steg.
Den 15 juli tog regeringen bort flera regler.
Det gjorde Folkhälso-myndigheten också.
Det var steg 3 i planen.
Viktigt:
Du ska fortsätta att
· följa de allmänna råden.
· hålla avstånd.
· stanna hemma om du har symtom.
Läs mer på Folkhälsomyndighetens webbplats.
Bussar och tåg
får använda alla platser igen
Nu får alla platser på tåg och bussar
som åker långt bokas.
Kommuner får inte längre
förbjuda människor att
vara på vissa platser
När det finns mycket smitta
är det inte bra om det blir trångt.
Därför har kommunerna under en tid fått stänga
till exempel en park,
en bad-strand eller en parkering om det varit trångt där.
Nu får inte kommunerna
förbjuda människor att vara på vissa platser längre.
Folkhälso-myndigheten
har bestämt så här
Det här tas bort:
· Regeln om att alla ska ha
ett visst antal kvadrat-meter plats
i affärer, gym, museer, nöjes-parker
och så vidare.
· Råden om hur människor ska sitta
i karuseller och liknande.
Storleken på grupper höjs
Nu kan du gå tillsammans med sju andra
för att titta på fotboll,
till exempel.
Tidigare fick bara fyra personer
gå tillsammans.
Nu höjs det till åtta per sällskap.
Ni måste ha egna sitt-platser
om ni går i grupp.
Ni får sitta max åtta tillsammans både inne och ute.
Så är det på alla allmänna sammankomster
eller offentliga tillställningar,
till exempel en fotbollsmatch.
Läs mer på Folkhälsomyndighetens hemsida.
Steg 4 i regeringens plan kommer i september,
om smittspridningen fortsätter att gå ner.
Det här ändrades 1 juli
Flera corona-regler är borta sedan 1 juli.
Det var steg 2 i regeringens plan.
Sen 1 juli får fler gå på
allmänna sammankomster och
offentliga tillställningar.
Inne får det vara:
· Max 50 personer utan sittplats.
Eller:
· Max 300 personer med egen sittplats.
Ute får det vara:
· Max 600 personer utan sittplats.
Eller:
· Max 3000 personer med egen sittplats.
På demonstrationer ute får det vara:
· Max 1800 personer.
Så kan fler få vara med
Du som organiserar en aktivitet
kan dela in området i delar, eller sektioner.
Det kallas sektionering.
De som är i en sektion
får inte träffa andra
från andra sektioner.
De här delarna av området
måste vara tillräckligt stora
så att alla kan hålla avstånd.
Det måste vara smitt-säkert.
Det som är bra med sektionering
är att fler kan vara med.
Då kan du ha max antal personer
per sektion.
Mässor
På mässor träffas människor
för att titta på produkter och
skapa kontakter.
Det är lite som på en marknad.
Mässor och marknader har nu liknande regler.
Du kan läsa mer om reglerna
på Folkhälsomyndighetens hemsida.
Max 50 personer
när ni träffas privat
En lokal eller område
kan nu hyras ut till
max 50 privat-personer.
Regeringen har alltså
höjt max-antalet.
Det här bestämde
Folkhälsomyndigheten
Serverings-ställen fick nya regler.
De får nu hålla öppet längre,
bland annat.
Det här gäller inte längre:
· Råd om att handla ensam.
· Råd om att inte vara länge i butiker.
· Råd till idrotts-föreningar.
· Råd till kultur-föreningar.
· Råd om idrott.
Läs mer på Folkhälsomyndighetens hemsida.
När har alla i Sverige fått vaccin?
Folkhälsomyndigheten har satt ett datum
för när man tror att
alla vuxna ska ha fått vaccin.
Det datumet är fortfarande
19 september 2021.
Det här gäller alla över 18 år
som bor i Sverige.
Det gäller också personer under 18 år
om läkaren säger att de behöver
få vaccin.
Regeringen vill
göra kommunerna
bättre förberedda
När corona kom hann
inte alltid kommunerna
förbereda allt som behövdes.
Det gällde hälso- och sjuk-vård
men också social-tjänsten.
Undersökningar visar att
kommunerna behövde hjälp.
Men för att kunna hjälpa kommunerna
behöver vi veta
vad de behöver hjälp med.
Det ska Social-styrelsen och
läns-styrelserna ta reda på.
De har fått det i uppdrag av
regeringen.
Regeringen och SKR är överens om
vaccin till barn och ungdomar
SKR = Sveriges Kommuner och Regioner
Folkhälsomyndigheten
rekommenderar nu vaccin
· från det år man fyller 16 år.
· från 12 år i vissa fall.
Det kan vara på grund av
en sjukdom.
Folkhälsomyndigheten och SKR
har kommit överens om att
· barnen och ungdomarna
ska få vaccin så snart som möjligt.
· det ska vara gratis.
· personalen ska skriva in det i
det nationella vaccinations-registret.
· regionerna får pengar
för att vaccinera barn och unga.
Vården ska bli mer tillgänglig
Många har behövt vård för covid.
Därför har andra patienter ibland
fått vänta på att få vård.
Hälso- och sjukvården
måste bli lättare att nå och få komma till år 2021.
Det har regeringen och SKR
kommit överens om.
Nästan en och en halv miljard kronor
ska gå till detta.
Läs mer på Folkhälsomyndighetens webbplats.