Lättläst om corona-viruset, 10 december 2021
Publicerad
Här kan du läsa nyheter om coronaviruset
och om sjukdomen covid-19.
De här nyheterna samlade vi ihop den 10 december.
Covid-lagen och
lagen om serverings-ställen
fortsätter att gälla
Covid-19-lagen
Regeringen vill vara säker på att
Sverige sköter pandemin
så bra som möjligt och kan sätta in åtgärder
för att stoppa smittan
om det behövs.
Därför ska covid-19-lagen vara kvar
till sista maj 2022.
Det är nu bestämt.
Lagen om serveringsställen
Det ska också vara säkert att
gå på restaurang, café och liknande.
Om det behövs åtgärder för att stoppa smittan
på de ställena så ska regeringen kunna införa det.
Därför blir också lagen om
tillfälliga smitt-skydds-åtgärder
på serveringsställen kvar.
Den lagen ska också
gälla till 31 maj 2022.
Regeringens plan för
nya corona-regler
Regeringen fortsätter att följa med i
vad som händer med smittspridningen.
Om det behövs
ska regeringen snabbt kunna
sätta in nya åtgärder
mot corona.
Nu har regeringen presenterat en plan
för hur det ska kunna ske.
De första åtgärderna gäller från den 1 december.
Nu finns en plan för fler åtgärder om de behövs
på grund av att spridning av smitta ökar.
Målet är att stoppa smittan.
Regeringen vill skydda
människors liv och hälsa.
Sjukvården får inte heller
få för mycket att göra.
Samtidigt får inte våra
fri- och rättigheter
ändras mer än nödvändigt.
För att allt det ska lyckas
vill regeringen göra
rätt saker i rätt tid.
Inte för tidigt,
men inte heller för sent.
Allt vi gör mot corona
ska vara baserat på
kunskap och erfarenhet.
Nu ska regionerna
vaccinera mer igen
Regeringen vill hjälpa regionerna
att snabbt komma i gång med
mer vaccinering.
Därför får de tillsammans
100 miljoner kronor.
Regionerna ska ge
en tredje spruta.
De ska också ny-vaccinera
så många som möjligt.
Alla mellan 18 och 65 år
ska få en tredje spruta.
Det ska vara tidigast sex månader efter
den andra dosen.
Personer som är över 65 år
ska få sin tredje spruta
tidigast fem månader efter
dos två.
Det rekommenderar Folkhälso-myndigheten.
Vaccinations-bevis
Sen 1 december kan du behöva
visa ett vaccinationsbevis
om du går på konsert,
till exempel.
Det är för att skydda dig och andra
från smitta.
Det här kan gäll just nu vid
allmänna sammankomster och
offentliga tillställningar som samlar fler än 100 personer inomhus.
Men det kan ju bli trångt
och finnas smitta på andra platser också
Regeringen föreslår därför att
vaccinationsbevis ska kunna användas på fler platser.
Förslaget är på remiss.
Det är inte bestämt än.
Men det skulle kunna gälla på
- serverings-ställen.
- platser för fritid.
- platser för kultur.
- handels-platser.
- platser för privata sammankomster.
Varför ska vi ha vaccinationsbevis?
Syftet är att hålla smittan nere.
Vi behöver förhindra att
ovaccinerade personer
samlas i större grupper.
De kan bli sjuka
eller smitta andra.
Syftet är också att
låta verksamheter fortsätta
att ta emot besökare på ett smittsäkert sätt.
Ekonomiska stöd ska
minska smittan
För att människor ska stanna hemma
om de känner sig sjuka
kunde man tidigare få pengar.
Flera av de här stöden
kommer nu tillbaka.
Regeringen föreslår attde flesta stöd börjar gälla den 8 december.
och att de gäller till och med
den 31 mars 2022.
Smitt-bärar-penning
Just nu behöver du ha läkarintyg.
Kravet ska tas bort.
Regeringen återkommer om datum.
Pengar till risk-grupper
Nu blir det möjligt igen att få
ersättning till riskgrupper.
Det gäller också vissa
anhöriga till riskgrupper.
Den här förlängs:
Tillfällig föräldra-penning
för vissa barn som
nyligen har varit svårt sjuka.
Pengar om skolan är stängd
Det här förlängs också:
Tillfällig föräldra-penning
om skolan eller förskolan måste ha stängt
på grund av covid.
Pengar vid karens
Ersättning för karens-avdrag
är tillbaka.
Det gäller både anställda
och egen-företagare.
Det är för att du ska kunna
stanna hemma om du är sjuk.
Pengar till arbets-givare
Arbetsgivare får pengar från staten
om kostnaderna för sjuk-lön
är högre än normalt.
Det här gäller även bakåt
från 1 december 2021.
Nytt vaccin från företaget Valneva
Regeringen har beslutat att
Sverige ska vara med i ett EU-avtal
med Valneva.
Valneva är ett läkemedels-företag.
De har skapat ett nytt vaccin mot covid.
Det här är det åttonde avtalet
som EU har godkänt.
Det är bra för Sverige
att ha många olika vacciner.
Vi ska kunna covid-testa
nästa år också
Regeringen har gett ett nytt uppdrag
till Folkhälsomyndigheten.
De ska hålla koll på att vi kan
covid-testa under år 2022.
Myndigheten ska
- övervaka behovet av att testa
och analysera tester. - upphandla (köpa in tester, till exempel).
- hjälpa regionerna
att testa och analysera.
Fler ska kunna få vaccinations-bevis och
covid-bevis
Systemet att hämta ut vaccinations-bevis
funkar mycket bra
för de allra flesta.
Men inte för alla.
Det finns små grupper som ännu inte
har kunnat få sina bevis.
Trots att de har fått alla sprutor.
De flesta är personer som
- inte har person-nummer.
- inte har samordnings-nummer.
- har fått vaccin utanför EU.
E-hälso-myndigheten har fått i uppdrag
att lösa det här.