Artikel från Socialdepartementet

Lättläst om corona-viruset, 9 februari

Publicerad

Här kan du läsa nyheter om coronaviruset
och om sjukdomen covid-19. Datumet i rubriken visar när vi skrev artikeln.

De flesta corona-reglerna

tas bort 9 februari 2022  

Vi kan nu börja ta bort

Smitt-skydds-åtgärderna.

Läget är tillräckligt stabilt för det.

Det säger regeringen och

Folkhälso-myndigheten.

 

Det här kommer vi att göra i två steg.

Steg 1 blir den 9 februari.

Därför kan vi ta bort restriktioner

De flesta blir inte så sjuka av omikron.

Tidigare varianter av corona

var farligare.

 

Väldigt många får omikron.

Men det är inte lika många som tidigare

som måste till sjukhus.

 

Dessutom har de allra flesta

i risk-grupperna

fått sin tredje vaccin-spruta.

Det är också bra.

Vaccin är bästa skyddet

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att alla över 12 år

vaccinerar sig så snart som möjligt

om de inte redan har gjort det.

 

Vaccin är det viktigaste verktyget

för att kämpa mot corona.

 

Det är det bästa sättet att skydda

dig själv och andra mot covid.

 

Karensdag, läkarintyg och annat

Regeringen har bestämt att det här gäller till 31 mars 2022:

  • Tillfälligt slopat krav på läkarintyg under sjuklöneperioden.

    Det betyder att en person inte behöver ett läkarintyg

    under de 14 första sjukdagarna

    för att kunna få sjuklön.

  • Ersättning för karensdag

  • Ersättning till riskgrupper

  • Ersättning till arbetsgivare för högre sjuklönekostnader.  

 

Tillfällig föräldra-penning

Måste du vara borta från jobbet

för att ditt barns skola eller förskola

är stängd på grund av covid?

Då kan du få pengar för det just nu.

 

Det kallas tillfällig föräldrapenning.

 

Viss förebyggande

tillfällig föräldrapenning

Har du ett barn som

nyligen har varit svårt sjukt?

Då kan du kanske också få pengar.

 

Det kallas viss förebyggande

tillfällig föräldrapenning.

 

Det gäller i vissa fall

om ett barn behöver skyddas

mot covid.

 

Serverings-lagen

Regeringen vill förlänga

två tillfälliga lagar.

Riksdagen har röstat ja till det.

Det gäller:

 

  • Covid-19-lagen.

  • Lagen om tillfälliga smitt-skydds-åtgärder

    på serverings-ställen.

 

Båda lagarna blir nu troligen kvar

till 31 maj 2022.

Men regeringen kommer senast den 31 mars

att ge riksdagen besked

om de behövs så länge.

Alltså ända fram till den 31 maj.