Kampen mot terrorism kräver både ny lagstiftning och en effektiv samverkan mellan myndigheter och kommuner
Publicerad Uppdaterad
Sedan hösten 2014 har regeringen överlämnat 28 propositioner med lagförslag specifikt riktade mot terrorism, se lista nedan. Bland förslagen kan nämnas skärpta åtgärder mot resor i terrorismsyfte, skärpta åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism, ett effektivare informationsutbyte mellan polis och socialtjänst, skydd mot betalningsverktyg, och så sent som i mars 2022 en samlad straffrättslig terrorismlagstiftning.

Förutom propositioner med lagförslag består regeringens arbete mot terrorism även av uppdrag till en rad myndigheter, till exempel Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Kriminalvården, Ekobrottsmyndigheten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. I listan nedan kan du ta del av de 24 regeringsuppdrag i terrorismbekämpande syfte som regeringen har beslutat om sedan hösten 2014.
Genom regeringens nationella strategi mot terrorism skapas en tydlig struktur för det arbete som krävs för att motverka terroristbrottslighet. I strategin betonas vikten av samverkan och en tydlig uppföljning av det arbete som görs. Att motverka och förebygga våldsbejakande extremism och terrorism är ett ansvar för hela samhället. Fler måste göra mer och tänka steget längre. Samverkan mellan statliga myndigheter och kommuner är en förutsättning för att detta ska bli framgångsrikt.
Skr. 2014/15:146 Förebygga, förhindra och försvåra – den svenska strategin mot terrorim
Propositioner kopplade till regeringens arbete mot terrorism
- En samlad straffrättslig terrorismlagstiftning, Prop. 2021/22:133
Det finns i dag tre lagar som reglerar brott kopplade till terrorism. För att göra regleringen mer ändamålsenlig, effektiv och överskådlig föreslår regeringen en ny terroristbrottslag - Nytt regelverk för kvalificerade säkerhetsärenden, Prop. 2021/22:131
Arbetet mot terrorism är en högt prioriterad fråga för regeringen. Regeringen föreslår därför en mer ändamålsenlig, effektiv och överskådlig reglering när det gäller de utlänningar som utgör kvalificerade hot mot Sveriges säkerhet. Den nya regleringen är samtidigt förenlig med ett väl fungerande skydd för grundläggande fri- och rättigheter. - Anpassning av svensk rätt till EU:s nya in- och utresesystem, Prop. 2021/22:81
Två EU-förordningar som antogs 2017 innebär att det ska inrättas ett gemensamt in- och utresesystem för elektronisk registrering av de tredjelandsmedborgare som passerar de yttre gränserna för kortare vistelser, eller som nekas inresa. - Utlandsspioneri, Prop. 2021/22:55
Internationella freds- och säkerhetsfrämjande samarbeten bygger i hög grad på förtroende och på att de hemliga uppgifter som förekommer inom ramen för samarbetena kan skyddas av de samverkande länderna. För att stärka skyddet för sådana samarbeten mot spioneriliknande gärningar föreslår regeringen att brotten utlandsspioneri, grovt utlandsspioneri och röjande av hemlig uppgift i internationellt samarbete införs i brottsbalken. - Föreningsfrihet och terroristorganisationer, Prop. 2021/22:42
Terrorism utgör en svår påfrestning för drabbade samhällen och hotar såväl internationell fred och säkerhet som nationell säkerhet. Terrorism innefattar brottslighet av mycket allvarlig och systemhotande natur och är ett av de allvarligaste hoten mot demokratin, det fria utövandet av mänskliga rättigheter och den ekonomiska och sociala utvecklingen. Sverige behöver därför ha goda möjligheter att kunna ingripa mot terrorism. - En ny straffbestämmelse som skyddar betalningsverktyg, Prop. 2020/21:73
För att upprätthålla förtroendet för moderna betalningslösningar är det viktigt med ett starkt straffrättsligt skydd mot gärningar med anknytning till bedrägerier och förfalskningar. Regeringen föreslår därför att det ska införas ett nytt brott i 9 kap. brottsbalken som ska ge betalningsverktyg ett starkare skydd mot sådana gärningar. - En strängare syn på hantering av vapen och explosiva varor, Prop. 2019/20:200
Förekomsten och användningen av illegala vapen och explosiva varor är ett allvarligt samhällsproblem. Enligt regeringen finns det skäl att se strängare på de allvarligare formerna av vapenbrott och brott mot tillståndsplikten för explosiva varor, liksom på smuggling av vapen och explosiva varor. Regeringen föreslår därför ändringar som innebär en skärpt straffrättslig reaktion mot sådana brott. - Skärpta regler avseende hanteringen av sprängämnesprekursorer, Prop. 2019/20:154
Regeringen föreslår lagändringar med anledning av en ny EU-förordning om sprängämnesprekursorer, det vill säga kemiska ämnen som kan användas för legitima ändamål men också missbrukas för att tillverka sprängämnen. - Ett förenklat förfarande vid vissa beslut om hemlig avlyssning, Prop. 2019/20:145
I kriminella kretsar är det vanligt att anonyma simkort används i mobiltelefoner och att såväl kort som telefoner byts ut i syfte att undvika och försvåra avlyssning. Varje gång ett sådant byte sker måste ett nytt tvångsmedelsbeslut om hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation meddelas och rätten hålla ett sammanträde. Den nuvarande ordningen är resurskrävande. I propositionen föreslås att ett förenklat förfarande ska införas vid vissa sådana beslut. Förslaget innebär att ytterligare tillstånd till hemlig avlyssning ska kunna meddelas utan att rätten måste hålla ett sammanträde i frågan. - Ett effektivare informationsutbyte mellan polis och socialtjänst vid samverkan mot terrorism, Prop. 2019/20:123
Att bekämpa terrorism är ett ytterst angeläget samhällsintresse. En förutsättning för att arbetet mot terrorism ska bli framgångsrikt är att relevanta myndigheter samverkar och kan utbyta information med varandra. - Inget grundavdrag vid bestämmande av brottsskadeersättning, Prop. 2019/20:87
I propositionen lämnas ett förslag som innebär förbättrade möjligheter för brottsoffer att få ersättning för skada till följd av brott. - Reglering av vapenmagasin, Prop. 2019/20:58
Vapenlagstiftningen ska bland annat förhindra att människor kommer till skada på grund av missbruk av vapen. Under senare år har skjutvapenvåldet i kriminella miljöer utvecklats på ett oroväckande sätt. Ett verktyg i arbetet med att stoppa den negativa utvecklingen är att begränsa tillgången till vapenmagasin i de sammanhang där illegala vapen hanteras. - Hemlig dataavläsning, Prop. 2019/20:64
De brottsbekämpande myndigheterna har för närvarande flera hemliga tvångsmedel till sitt förfogande. Den tekniska och samhälleliga utvecklingen har dock medfört svårigheter att använda dessa tvångsmedel. Informationen som ska avlyssnas, övervakas eller beslagtas är ofta krypterad. De brottsbekämpande myndigheterna har ingen faktisk möjlighet att bryta eller kringgå sådan kryptering. Kriminella hittar även metoder för att på andra sätt undkomma vissa hemliga tvångsmedel. - Samarbete mellan svenska och norska särskilda insatsgrupper i krissituationer, Prop. 2019/20:38
Regeringen föreslår lagändringar med anledning av ett avtal med Norge om samarbete mellan särskilda insatsgrupper i krissituationer. - Ett särskilt straffansvar för samröre med en terroristorganisation, Prop. 2019/20:36
Regeringen föreslår ett särskilt straffansvar för den som har vissa former av samröre med en terroristorganisation om gärningen är ägnad att främja, stärka eller understödja terroristorganisationen. - Skärpta åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism, Prop. 2018/19:150
Arbetet mot penningtvätt och finansiering av terrorism är prioriterade frågor för regeringen. I denna proposition föreslås ytterligare åtgärder, utöver dem regeringen tidigare vidtagit. Här föreslås hur 2018 års ändringsdirektiv till det fjärde penningtvättsdirektivet ska genomföras i svensk rätt. - Datalagring vid brottsbekämpning – anpassningar till EU-rätten, Prop. 2018/19:86
Enligt EU-domstolens avgörande i den så kallade Tele2-domen är den svenska datalagringen alltför omfattande och inte förenlig med EU-rättens krav. Regeringen föreslår därför anpassningar av regleringen om lagring och tillgång till uppgifter om elektronisk kommunikation i brottsbekämpande syfte, så kallad datalagring, som syftar till att göra reglerna förenliga med EU-rätten på området. - Finansiella företags uppgifter till brottsutredande myndigheter, Prop. 2017/18:291
I propositionen föreslås att de uppgifter som finansiella företag enligt rörelselagstiftningen lämnar till brottsutredande myndigheter ska lämnas utan dröjsmål och i elektronisk form - Lag om flygpassageraruppgifter i brottsbekämpningen, Prop. 2017/18:234
I syfte att bekämpa terrorism och annan allvarlig brottslighet har myndigheter i flera länder i allt större utsträckning börjat samla in och analysera PNR-uppgifter. PNR är en förkortning av den engelska benämningen Passenger Name Record och avser uppgifter som passagerare lämnar vid bokning av flygresor och vid incheckning, t.ex. namn, resedatum, resväg, bagageinformation och betalningssätt. PNR-direktivet utgör ett unionsgemensamt regelverk för insamling och användning av PNR-uppgifter i viss brottsbekämpande verksamhet. - En mer heltäckande terrorismlagstiftning, Prop. 2017/18:174
Regeringen föreslår en mer heltäckande straffrättslig terrorismlagstiftning. Förslagen innebär att nästan alla straffbestämmelser i de tre särskilda lagarna på området utvidgas. - En amnesti för explosiva varor, Prop. 2017/18:116
Regeringen föreslår en tidsbegränsad amnesti för tillståndspliktiga explosiva varor. Syftet med förslaget är att minska antalet illegala explosiva varor i samhället. Med explosiva varor avses till exempel handgranater och sprängämnen. - En utvidgning av kapningsbrottet, Prop. 2017/18:73
Kapning och andra brott mot den civila luftfarten utgör allvarliga företeelser och har inte sällan samband med terrorism. I syfte att möta nya och framväxande hot på området har inom FN antagits ett protokoll till konventionen för bekämpande av olaga besittningstagande av luftfartyg (Pekingprotokollet) och en reviderad konvention för bekämpande av brott på den internationella civila luftfartens område (Pekingkonventionen). I propositionen föreslås att Sverige ska tillträda protokollet och konventionen. - Ett mer effektivt informationsutbyte vid Nationellt centrum för terrorhotbedömning, Prop. 2017/18:36
Regeringen föreslår att Säkerhetspolisen, Försvarets radioanstalt och Försvarsmakten, inom ramen för samarbetet vid Nationellt centrum för terrorhotbedömning, ska få lämna ut uppgifter till varandra elektroniskt genom direktåtkomst. - Ytterligare åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism, Prop. 2016/17:173
I propositionen föreslås att lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism upphävs och ersätts av en ny lag med samma rubrik. Bestämmelserna i den nya lagen riktar i huvudsak skyldigheter mot fysiska och juridiska personer som utövar finansiell och viss annan verksamhet att förebygga, upptäcka och förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism i sin verksamhet. - Nya möjligheter till operativt polissamarbete med andra stater, Prop. 2016/17:139
Den ökade rörligheten över gränserna och behovet av skydd mot terroristattentat och annan grov brottslighet ställer allt större krav på samarbete mellan brottsbekämpande myndigheter i olika stater. Regeringen föreslår därför att det internationella polissamarbetet utökas genom att bestämmelserna om operativt polissamarbete i två EU-beslut, Prümrådsbeslutet och Atlasrådsbeslutet, genomförs i svensk rätt. - Avtal om fördjupat partnerskap och samarbete mellan Europeiska unionen och dess medlemsstater, å ena sidan, och Republiken Kazakstan, å andra sidan, Prop. 2015/16:112
I propositionen föreslås att riksdagen godkänner ett fördjupat partnerskaps- och samarbetsavtal mellan Europeiska unionen och dess medlemsstater, å ena sidan, och Republiken Kazakstan, å andra sidan. Det fördjupade partnerskaps- och samarbetsavtalet ersätter det befintliga partnerskaps- och samarbetsavtalet mellan Europeiska gemenskaperna och deras medlemsstater, å ena sidan, och Republiken Kazakstan, å andra sidan (prop. 1995/96:136) som skrevs under 1995 och trädde i kraft 1999. - Åtgärder mot missbruk av svenska pass, Prop. 2015/16:81
I propositionen föreslår regeringen åtgärder som syftar till att motverka missbruk av svenska pass. - Ett särskilt straffansvar för resor i terrorismsyfte, Prop. 2015/16:78
För att kunna motverka terrorism behövs en effektiv straffrättslig lagstiftning. Regeringen föreslår att den svenska regleringen skärps ytterligare.
Regeringsuppdrag kopplade till regeringens arbete mot terrorism
- Uppdrag till Polismyndigheten och Åklagarmyndigheten att vara kontaktpunkter enligt avtal mellan Sverige och IIIM
Regeringen uppdrar åt Polismyndigheten respektive Åklagarmyndigheten att vara kontaktpunkter enligt artikel 7.1 i avtalet om utbyte av information och bevisning mellan International, Impartial and Independent Mechanism to assist in the investigation and prosecution of persons responsible for the most serious crimes under International Law committed in the Syrian Arab Republic since March 2011 (IIIM) och Sverige som regeringen i dag har beslutat om att ingå. - Uppdrag till Åklagarmyndigheten att tillsammans med Ekobrottsmyndigheten, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen och Tullverket årligen redovisa användningen av hemlig dataavläsning
Enligt förordningen (2015:743) med instruktion för Åklagarmyndigheten ska myndigheten senast den 31 maj varje år redovisa uppgifter om tillämpningen av bestämmelserna om vissa hemliga tvångsmedel enligt närmare anvisningar från regeringen. De närmare anvisningarna framgår av regeringens beslut från den 17 december 2015 om uppdrag att redovisa användningen av hemliga tvångsmedel (Ju/2015/04549/Å). - Uppdrag att kraftsamla för att öka samhällets samlade förmåga att hantera explosiva varor och den illegala användningen av dessa
Regeringen ger Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Tullverket, Försvarsmakten och Totalförsvarets forskningsinstitut i uppdrag att gemensamt öka samhällets förmåga att hantera explosiva varor samt förebygga och förhindra den illegala införseln och användningen av dessa. - Uppdrag till Polismyndigheten att utvärdera den tidsbegränsade amnestin för explosiva varor
Regeringen uppdrar åt Polismyndigheten att utvärdera den tidsbegränsade amnestin för explosiva varor. - Regeringsuppdrag om åtgärder mot finansiering av terrorism
Regeringen uppdrar åt Säkerhetspolisen, Polismyndigheten, Åklagarmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten, Tullverket, Skatteverket, Försäkringskassan, Centrala studiestödsnämnden och Arbetsförmedlingen att redogöra för tillämpningen av den nuvarande lagstiftningen kring finansiering av terrorism, i den del det rör myndigheternas arbete för att säkerställa att undandragna skattemedel inte används för finansiering av terrorism, samt analysera behovet av ytterligare åtgärder för att säkerställa hög effektivitet. - Utökat uppdrag till Totalförsvarets forskningsinstitut om våldsbejakande extremistisk propaganda
Regeringen utökar uppdraget till Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) att göra kartläggningar och analyser av våldsbejakande extremistisk propaganda som sprids via internet och sociala medier (Ku2016/01373/D). - Uppdrag till Polismyndigheten om användningen av poliskontroller i områden nära inre gräns
Regeringen ger Polismyndigheten i uppdrag att bedöma hur en effektivare användning av poliskontroller i områden nära inre gräns kan uppnås. - Utökat uppdrag till Kriminalvården att utveckla arbetet mot våldsbejakande extremism
Kriminalvården ska utöka arbetet med regeringens tidigare beslutade uppdrag om att utveckla och långsiktigt förankra arbetet mot våldsbejakande extremism inom myndigheten. - Uppdrag till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap att verka för samordning av risk- och sårbarhetsarbete som bidrar till en ökad trygghet och säkerhet i samhället
Regeringen uppdrar åt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) att verka för samordning av berörda aktörers risk- och sårbarhetsarbete, för att skapa förutsättningar för en ökad trygghet och säkerhet i offentliga miljöer där många människor samlas eller rör sig. - Uppdrag att vidta förberedelser inför inrättandet av ett nationellt centrum mot våldsbejakande extremism vid Brottsförebyggande rådet
Regeringen uppdrar åt Brottsförebyggande rådet (Brå) att vidta förberedelser inför inrättandet av ett nationellt centrum mot våldsbejakande extremism vid Brå den 1 januari 2018. - Uppdrag till Kustbevakningen och Polismyndigheten om Kustbevakningens operativa stöd till Polismyndigheten vid polisinsatser mot terrorism eller annan allvarlig brottslighet
Regeringen ger Kustbevakningen och Polismyndigheten i uppdrag att analysera och föreslå en ändamålsenlig och effektiv ordning för att Kustbevakningen med kort varsel ska kunna stödja Polismyndigheten operativt med sjötransporter, flygtransporter och flygspaning vid polisiära insatser mot terrorism eller annan allvarlig brottslighet. - Uppdrag till Polismyndigheten avseende utvecklat informationsutbyte vid samverkan mot terrorism
Regeringen uppdrar åt Polismyndigheten att redovisa hur och i vilken utsträckning informationsutbyte sker med kommuner och relevanta myndigheter i syfte att motverka terrorism. Polismyndigheten ska även analysera och redovisa vilka ytterligare åtgärder myndigheten kan vidta för att utveckla informationsutbytet, med såväl Säkerhetspolisen som andra aktörer, inom ramen för nu gällande lagstiftning. - Uppdrag till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap att utvärdera hanteringen av attentatet i Stockholm den 7 april 2017
Regeringen uppdrar åt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) att utvärdera hanteringen av attentatet den 7 april 2017 i Stockholm. I uppdraget ingår att beskriva och analysera hur den samlade hanteringen av det initiala händelseförloppet inverkade på samhället, särskilt de samhällsfunktioner som i stor utsträckning påverkade allmänheten. - Uppdrag till Socialstyrelsen att ta fram en nationell vägledning för socialtjänstens arbete med återvändare m.fl.
Regeringen ger Socialstyrelsen i uppdrag att fram en nationell vägledning för socialtjänstens arbete med enskilda individer och familjer som återvänder från strider för våldsbejakande extremistiska grupper i utlandet. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Kulturdepartementet) senast den 19 februari 2018. - Uppdrag till Kriminalvården att utveckla arbetet mot våldsbejakande extremism
Regeringen uppdrar åt Kriminalvården att utveckla och långsiktigt förankra arbetet mot våldsbejakande extremism inom myndigheten. Arbetet ska bygga vidare på de behov som myndigheten identifierade i sin kartläggning av metoder och arbetssätt som kan användas för att förebygga våldsbejakande extremism hos Kriminalvårdens klienter. - Uppdrag till Statens institutionsstyrelse att utveckla det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism
Regeringen uppdrar åt Statens institutionsstyrelse (SiS) att fortsätta genomföra insatser för att stärka det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism inom de särskilda ungdomshemmen. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Kulturdepartementet) tillsammans med en ekonomisk redovisning senast den 18 maj 2018. - Uppdrag till Barnombudsmannen att öka kunskapen om barns upplevelser av våldsbejakande extremism och terrorism
Regeringen uppdrar åt Barnombudsmannen att bidra till ökad kunskap om barns erfarenheter av att vara berörda av problematiken med att personer reser från Sverige till konfliktområden i terrorismsyfte. - Uppdrag till Socialstyrelsen att fortsatt stödja socialtjänstens arbete mot våldsbejakande extremism
Regeringen uppdrar åt Socialstyrelsen att fortsatt stödja socialtjänsten i dess arbete mot våldsbejakande extremism. Det är angeläget att socialtjänstens personal har kunskap om hur olika ärenden inom socialtjänsten som rör våldsbejakande extremism kan hanteras. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Kulturdepartementet) tillsammans med en ekonomisk slutredovisning senast den 18 maj 2018. - Uppdrag till Polismyndigheten att säkerställa insatsförmågan
Polismyndigheten ges i uppdrag att bedöma och redovisa hur myndighetens insatsförmåga kan säkerställas. - Uppdrag att utveckla och stärka samverkan för att arbeta effektivare mot finansiering av terrorism
Regeringen beslutar att ge Säkerhetspolisen, Polismyndigheten (Finanspolisen), Åklagarmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten och Skatteverket i uppdrag att tillsammans utveckla sin samverkan för att mer effektivt utnyttja myndigheternas respektive befogenheter och kompetenser i kampen mot finansiering av terrorism. - Uppdrag till Säkerhetspolisen att redovisa hur myndigheten kan intensifiera sitt arbete mot återvändare
Regeringen uppdrar åt Säkerhetspolisen att redogöra för hur myndigheten kan intensifiera sitt arbete mot återvändare, det vill säga personer som återvänder till Sverige efter att ha rest till konfliktområden i terrorismsyfte. - Uppdrag till Polismyndigheten att vidta åtgärder för att införliva regeringens strategi mot terrorism
Regeringen uppdrar åt Polismyndigheten att inom sitt ansvarsområde införliva skrivelsen Förebygga, förhindra och försvåra – den svenska strategin mot terrorism (skr. 2014/15:146) i sitt arbete mot terrorism. Därigenom ska säkerställas att myndighetens verksamhet bedrivs i enlighet med den inriktning som strategin anger. - Uppdrag till Säkerhetspolisen att vidta åtgärder för att införliva regeringens strategi mot terrorism
Regeringen uppdrar åt Säkerhetspolisen att inom sitt ansvarsområde införliva skrivelsen Förebygga, förhindra och försvåra – den svenska strategin mot terrorism, Skr. 2014/15:146, i sitt arbete mot terrorism. Därigenom ska säkerställas att myndighetens verksamhet bedrivs i enlighet med den inriktning som strategin anger. - Uppdrag till Kriminalvården att kartlägga metoder och arbetssätt för att stärka arbetet mot våldsbejakande extremism inom myndigheten
Kriminalvården får i uppdrag att göra en kartläggning av metoder och arbetssätt som kan användas för att förebygga våldsbejakande extremism hos Kriminalvårdens klienter.