Sven-Erik Bucht har entledigats, Landsbygdsminister

-

Innehållet publicerades under perioden

-
Pressmeddelande från Näringsdepartementet

Sven-Erik Bucht inviger svensk monter på Grüne Woche i Berlin

Publicerad

På torsdag och fredag den 18 - 19 januari, deltar landsbygdsminister Sven-Erik Bucht i en av världens ledande livsmedelsmässor, Grüne Woche i Berlin. En svensk monter finns på plats som en del i en satsning på ökad svensk livsmedelsexport och besöksnäring. Förutom att inviga den svenska montern kommer Sven-Erik Bucht att träffa flera ministerkollegor som är på plats på mässan.

Efter flera års frånvaro deltar Sverige med en monter och en delegation med svenska livsmedelsföretag och regioner på Grüne Woche.

Jordbruksverket har fått ett treårigt uppdrag att genomföra Sveriges deltagande i mässan som en satsning inom livsmedelsstrategin för att öka livsmedelsexporten och visa upp Sverige som besöksdestination.
Grüne Woche räknas som en av världens ledande konsumentmässor för livsmedel, lantbruk och trädgård. Mässan är dessutom en viktig politisk arena med stor uppslutning från EU:s jordbruksministrar.

– Det är väldigt viktigt att Sverige och flera svenska livsmedelsföretag åter finns representerade på Grüne Woche. Svensk mat står för hög kvalitet och är starkt förknippad med låg antibiotikaanvändning, god djurvälfärd och låg miljöpåverkan. Närvaron på mässan innebär att vi nu kan visa upp och skapa intresse för svensk mat och Sverige som besöksdestination, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht.

Den svenska montern har redan innan mässan fångat utländska ministrars intresse och kommer att besökas av bland andra Tysklands och Nederländernas jordbruksministrar. Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht kommer under de två dagar han besöker mässan att ha bilaterala möten med Norges, Finlands och Estlands jordbruksministrar och också besöka deras montrar.

Den svenska montern har temat midsommar och speglar en traditionell bild av den svenska landsbygden med röda stugor blandat med ett modernt IKEA-kök. Flera företag och regioner finns på plats för att visa upp sig och sina livsmedelsprodukter. Montern innehåller allt från den tydliga trenden med småskaligt och hantverksmässigt öl till smakprov av Kalles Kaviar och älghamburgare.

Under 2018 satsar regeringen sammanlagt 48 miljoner kronor på att stärka den svenska livsmedelsexporten. Satsningarna är en viktig del av livsmedelsstrategin och ska bidra till en ökad hållbar svensk livsmedelsproduktion.

Presskontakt

Maria Soläng
Pressekreterare
Telefon (växel) 08-405 10 00

Livsmedelsstrategin

Den nationella livsmedelsstrategin med sikte mot år 2030 är den första svenska livsmedelsstrategin som omfattar hela livsmedelskedjan. En långsiktig strategi ska bidra till att potentialen för hela livsmedelskedjan nyttjas fullt ut. Det innebär en ökad och hållbar produktion av mat som kan leda till fler jobb och hållbar tillväxt i hela landet och ge konsumenter bättre förutsättningar att göra medvetna val.

Mässan i siffror

• Besökare: 400 000. Varav 90 000 branschföreträdare och 5000 journalister från 70 länder.
• Utställare: Omkring 1600 företag ställer ut på mässan.
• Program: Under mässan finns 300 forum och seminarier att lyssna till.
• I anslutning till Grüne Woche sker möten med omkring 200 ministrar och statssekreterare.