Innehållet publicerades under perioden

-

Samverkan och innovation i fokus när Sverige är partnerland vid Hannovermässan 2019

Sverige kommer att vara partnerland vid Hannovermässan 2019. Det blev offentligt i samband med en ceremoni den 24 april vid årets Hannovermässa där Peter Eriksson, bostads- och digitaliseringsminister deltog.

"Det är mycket glädjande att Sverige är partnerland vid Hannovermässan nästa år – världens största industrimässa. Vi har ambitionen att vara världsledande på att använda digitaliseringens möjligheter. Digitaliseringen av industrin är avgörande för svensk konkurrenskraft och nya jobb." säger Peter Eriksson.

Varje år står ett land i särskilt fokus för Hannovermässans besökare, media och program. Hannovermässan 2019 äger rum den 1-5 april och kommer att ha representation på högsta politiska nivå genom Sveriges statsminister och Tysklands förbundskansler. Sverige efterträder Mexiko som partnerland.

"Jag ser stora möjligheter för svenska företag till stärkt profilering genom det särskilda fokus som Sverige får genom att vara partnerland vid Hannovermässan. Satsningen sker i linje med Exportstrategin och vår ambition är att den ska hjälpa svenskt näringsliv att nå en global publik och erbjuda en plattform att visa upp idéer, samarbeten och innovativa lösningar. Som partnerland kan vi också presentera Sverige på ett bredare plan – som destination för utländska investeringar, turism, innovation och kreativ samverkan. Det ger tillväxt och jobb i Sverige." säger Ann Linde, EU- och handelsminister och ansvarig för den statliga finansieringen av projektet.