Civilminister Ardalan Shekarabi inviger det nya servicekontoret i Sorsele

Måndag 11 juni invigs det nya servicekontoret i Sorsele som kommer att erbjuda service från Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten. Civilminister Ardalan Shekarabi deltar vid invigningen tillsammans med Tuija Rönnback, verksamhetsområdeschef på Försäkringskassan och Andreas Elvén, regionskattechef för Skatteverkets Mälardalsregion.

Media är välkomna att delta. Kontakta pressekreterare Matilda Glas för mer information.

Tid: 13:00-14:00
Plats: Burevägen 1, Sorsele

Välkomna!

Vad är ett servicekontor?

På servicekontoren samverkar Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten för att kunna erbjuda medborgare hjälp med olika frågor på ett och samma ställe. Det innebär att varje handläggare kan hjälpa till med både skatte-, försäkrings- och pensionsärenden. Du kan bland annat få allmän vägledning och råd, hjälp med blanketter och ansökningar, information om pågående ärenden och hjälp att boka möten med handläggare i specifika ärenden. På vissa servicekontor erbjuds i dag även möjlighet att ansöka om Id-kort.

Från och med 1 januari 2019 kommer Statens Servicecenter att ansvara för verksamheten.

Om de nya servicekontoren

Regeringen har gett Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket i uppdrag att etablera tio nya servicekontor fram till den 30 juni 2018. Inriktningen är att sex kontor ska lokaliseras till Jokkmokk, Kramfors, Malung-Sälen, Sorsele, Vimmerby och Överkalix, samt att fyra servicekontor ska förstärka den lokala statliga servicen i Brandbergen i Haninge, stadsdelen Vivalla i Örebro, stadsdelen Rosengård i Malmö och stadsdelen Angered i Göteborg. Det innebär att kontoren kan placeras i eller i närheten av dessa stadsdelar.