Ann Linde har bytt ansvarsområde, från den 10 september 2019 är hon utrikesminister.

Utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor

-

EU- och handelsminister

-
Pressmeddelande från Utrikesdepartementet

Handelsminister Ann Linde diskuterar feministisk handelspolitik vid Fashion Week Trade

Publicerad

Handelsminister Ann Linde medverkar vid Fashion Week Trade, Sveriges största mode och inköpsvecka med över 700 kollektioner inom skor, kläder, underkläder, accessoarer och barnkläder, den 15 augusti i syfte att medverka i ett rundabordssamtal om den feministiska handelspolitiken och dess bäring på modebranschen.

Under sin medverkan vid modeveckan kommer Ann Linde att träffa aktörer från modebranschen, medier, myndigheter, organisationer och akademin. Ann Linde kommer tala om internationalisering, export och den nya feministiska handelspolitiken.

- Det ska inte vara dyrare att köpa kläder som kvinna för att tullen är orättvis. Det ska vara lika lätt att exportera inom områden där kvinnligt företagande är vanligt, som det är för män att exportera. Nya handelsavtal ska bidra till att skapa jobb med schyssta villkor också för kvinnor. Men faktum är att handelspolitiken idag gynnar män mer än kvinnor, säger handelsminister Ann Linde.

Den svenska modebranschen tillhör en av de snabbt växande exportbranscherna i Sverige och i en internationell jämförelse ökar intresset för svenskt mode i världen. Branschens egen statistik visar att exporten ökade totalt med 5,8 procent varav de små- och medelstora företagen ökade sin export med hela 20 procent. Sedan mätningarna inleddes för sju år sedan har det skett en ökning med drygt 60 procent av hela modebranschen och exporten har ökat med nära 90 procent.

En pågående utredning från Kommerskollegium belyser stora skillnader i amerikanska tullsatser på vissa klädesplagg till exempel hade sidenblusar i vissa fall sex gånger så höga tullar som sidenskjortor. Vidare framgår att sportkläder som marknadsfördes gentemot kvinnor hade en genomsnittlig tull på 21%, de för män 7%. Samma gäller när det kommer till underkläder på 13, respektive 7%.

- Män gynnas framför kvinnor i regel som konsumenter, som exportörer och som arbetstagare. Som feminist är det självklart att alltid verka för att den ekonomiska utvecklingen ska komma både män och kvinnor till del. Därför kommer jag växla upp arbetet med feministisk handelspolitik, säger Ann Linde.

Kontakt

En feministisk handelspolitik