Pressmeddelande från Näringsdepartementet

Jennie Nilsson till livsmedelsmässa i Berlin för att locka fler turister till Sverige

Publicerad

Fredag den 17 januari inviger landsbygdsminister Jennie Nilsson den svenska samlingsmontern vid världens största livsmedelsmässa för konsumenter, Grüne Woche i Berlin. För tredje året i rad arrangeras en svensk samlingsmonter med över 20 svenska livsmedelsproducenter som ställer ut mat och dryck. Under fredagen kommer landsbygdsministern även att träffa ett stort antal utländska ministerkollegor och visa upp svensk mat och dryck för tyska konsumenter.

– En viktig del i livsmedelsstrategin för att öka svensk konkurrenskraft är att marknadsföra svensk mat och dryck internationellt. Grüne Woche har blivit ett årligt återkommande inslag och en viktig plattform för att visa upp det svenska matundret och öka attraktionskraften för svenska livsmedel internationellt. Tyskland är en viktig marknad för svensk livsmedelsexport och Grüne Woche bidrar särskilt till att väcka intresse för Sverige och locka fler turister att besöka hela vårt land, säger landsbygdsminister Jennie Nilsson.

Internationale Grüne Woche i Berlin är en av världens ledande konsumentmässor för livsmedel, lantbruk och trädgård och därmed en viktig och central mötesplats för alla som arbetar inom mat- och turistnäring. Mässan arrangeras årligen och lockar 400 000 besökare, varav cirka 85 000 inom branschen och 3 000 journalister. Besökarna kommer under tio dagar att provsmaka mat och dryck från hela världen. Totalt ställer närmare 1 800 företag och landspaviljonger ut på mässan.

– Förutom att Grüne Woche är världens största livsmedelsmässa är det också en viktig jordbrukspolitisk arena. Jag ser fram emot att möta mina kollegor från EU och från ett stort antal andra länder för att diskutera möjligheter och utmaningar för jordbruks- och trädgårdsnäringen, säger Jennie Nilsson.

Landsbygdsministern inviger den svenska samlingsmontern tillsammans med ambassadör Per Thöresson och Jordbruksverkets generaldirektör Christina Nordin. Jordbruksverket innehar uppdraget att utforma den svenska samlingsmontern och genomföra det svenska deltagandet på mässan. Uppdraget är en del i arbetet inom ramen för regeringens handlingsplan för livsmedelsstrategin.

Journalister är välkomna att delta under delar av statsrådets besök. För mer information eller intervjuförfrågningar kontakta Simon Andersson.

Presskontakt

Simon Andersson
Pressekreterare hos landsbygdsminister Jennie Nilsson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 073-032 60 36
e-post till Simon Andersson

Livsmedelsstrategin

Den nationella livsmedelsstrategin med sikte mot år 2030 är den första svenska livsmedelsstrategin som omfattar hela livsmedelskedjan. En långsiktig strategi ska bidra till att potentialen för hela livsmedelskedjan nyttjas fullt ut. Det innebär en ökad och hållbar produktion av mat som kan leda till fler jobb och hållbar tillväxt i hela landet och ge konsumenter bättre förutsättningar att göra medvetna val.