Ökad tillgänglighet och effektivitet vid Statens Servicecenters servicekontor
Publicerad
För att förbättra servicen till medborgare och företag breddas nu verksamheten vid Statens servicecenters servicekontor, med fler ärendetyper och mer flexibelt samarbete mellan myndigheter.
På de statliga servicekontoren som Statens servicecenter (SSC) ansvarar för, kan privatpersoner eller företagare få hjälp och vägledning från flera av landets myndigheter. Idag erbjuds service från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Regeringen gör nu regeländringar som ger myndigheter som finns på servicekontoren mer flexibilitet i hur samverkan ska utformas. Det ger förutsättningar för en mer effektiv samverkan. Dessutom har regeringen beslutat att Migrationsverket och Statens servicecenter ska samarbeta långsiktigt vid servicekontoren. Det innebär att service i fler av Migrationsverkets ärenden ska kunna erbjudas på SSC:s servicekontor.
Sammantaget ska detta leda till förbättrad service för medborgare och företag. Samtidigt skapar det stordriftsfördelar och bidrar till ökad effektivitet hos myndigheterna.
– Samarbete mellan myndigheter bidrar till både ökad effektivitet och förenkling. Genom att samla fler tjänster på ett och samma ställe gör vi det enklare för människor att få hjälp med sina ärenden samtidigt som myndigheterna kan arbeta mer effektivt, säger civilminister Erik Slottner.
Presskontakt
Pressekreterare hos civilminister Erik Slottner
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-648 65 48
e-post till Erika Svanström