Flygpassagerares rättigheter

Uppdaterad

I händelse av extraordinära omständigheter kan ibland flygbolag tvingas ställa in sina flygningar. Då gäller speciella regler för alla flygpassagerare, det vill säga både de som köpt en reguljär flygbiljett och de som köpt en paketresa

Har resenären köpt en paketresa är det i första hand researrangören som är ansvarig att t.ex. ordna hotellövernattning vid behov eftersom arrangören är avtalspart med resenären.

Gemensamma EU-regler säger att man som resenär ska erbjudas kompensation och assistans vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flyg (gäller för alla flygningar från en flygplats inom EU och när ett flygbolag från ett EU-land flyger in i EU).

Mat och dryck i skälig proportion till väntetiden. Hotellövernattning vid behov, transport mellan hotell och flygplats. 2 telefonsamtal, fax eller e-post till destinationen. Rätten att välja mellan ombokning omedelbart eller ombokning till senare tillfälle enligt resenärens önskemål eller hävning av köp med återbetalning. Transport mellan den ursprungliga avgångsorten och eventuell ny avgångsort samt transport mellan den nya ankomstorten och den ursprungliga ankomstorten eller till annan närliggande destination som resenären önskar.

Flygbolagen är skyldiga att erbjuda assistans oavsett orsak till att flygningen ställs in. Assistans ska ges utan kostnad för resenären. Funktionsnedsatta med sällskap samt sällskap med barn ska visas särskild hänsyn. Rätten till assistans är inte lika omfattande vid förseningar.

Följ UD Resklar på Facebook och Twitter

UD:s reseinformation direkt i fickan

I vår Resklar-app finns UD:s råd och reseinformation om världens länder från Sveriges ambassader. Genom checklistan "Min resa" kan du enkelt förbereda varje resa.