Hoppa till huvudinnehåll

Barn- och ungdomsutbildning

Till barn– och ungdomsutbildningen hör förskola, fritidshem, den obligatoriska skolan samt gymnasieskolan. Elever ska utifrån sina olika förutsättningar och behov få utbildning så att de uppnår kunskapskraven och därmed får möjlighet att utvecklas så långt som möjligt.

Ansvariga för barn- och ungdomsutbildning

Ansvariga statsråd

Johan Pehrson
Johan Pehrson Utbildnings­minister
Lotta Edholm Skol­minister

Ansvarigt departement

Aktuellt om barn- och ungdomsutbildning

  • Minskad trygghet i skolan visar nytt index

    Skolminister Lotta Edholm intervjuas av media.
    Skolminister Lotta Edholm under pressträffen. Foto: Matilda Nehlmark/Regeringskansliet

    Alla elever har rätt att känna sig trygga i skolan. Tyvärr går utvecklingen åt fel håll och tryggheten i svensk skola minskar. Det visar ett nytt trygghetsindex som Utbildningsdepartementet tagit fram.

  • Många nya skolsociala team med regeringens satsning

    Foto: Johnér Bildbyrå

    Regeringens statsbidrag för skolsociala team har bidragit till att det idag finns hela 294 skolsociala team runt om i landet. Många huvudmän har sökt statsbidraget vilket visar att behoven är stora. Regeringen föreslår därför att statsbidraget förstärks och förlängs.

Foto: Ulrika Westerberg/Regeringskansliet

Regeringen vill göra det lättare att följa upp elever med funktionsnedsättning

Elever med funktionsnedsättningar har ofta svårare att nå skolans kunskapskrav. I dag finns det begränsade möjligheter att samlat och på nationell nivå följa deras kunskapsutveckling och vilka stödinsatser de får. Regeringen vill därför göra det möjligt att samköra insamlad information om eleverna från Skolverket och Socialstyrelsen.

Foto: Jesscia Gow/Regeringskansliet

OECD ska analysera Sveriges kunskapstapp i senaste PISA

Regeringen är djupt oroad över Sveriges resultat i den senaste PISA-studien från 2022, där både läsförståelsen och den matematiska förmågan sjunker. För att ytterligare fördjupa insikterna från PISA 2022 har regeringen beslutat att ge OECD i uppdrag att göra en uppföljning av Sveriges resultat och bland annat analysera ordning och studiero i klassrummen samt vilken betydelse digitala enheter kan ha för elevernas resultat.

Foto: Jessica Gow/Regeringskansliet

Spetsutbildning permanentas och reglerna stramas upp

Spetsutbildningar är viktiga för att möta högpresterande elever som behöver utmanas särskilt mycket i undervisningen. Spetsutbildningar i vissa ämnen har hittills bedrivits som försöksverksamhet, som nu kommer att avslutas. I stället införs spetsutbildning som en permanent del av skolväsendet med stramare regler för att garantera att de spetsutbildningar som startar håller en hög kvalitet.

Foto: Fredrik Storm/Regeringskansliet

Regeringen vill göra skolan mobilfri

I samband med den senaste PISA-undersökningen framkom det uppgifter om att sambandet mellan svenska elevers kunskapstapp och elevernas användning av mobiler är starkt. Att samla in mobiltelefoner under skoldagen kan främja elevers trygghet, lärande och kunskapsutveckling. Regeringen ger nu en utredare i uppdrag att undersöka hur en reglering för insamling av mobiltelefoner och annan elektronisk kommunikationsutrustning under skoldagen kan utformas.

Innehåll om barn- och ungdomsutbildning

RSS Mail
Prenumerera

Totalt 825 träffar.

Laddar...