Sven-Erik Bucht främjar export av mat och skog till Kina

När landsbygdsminister Sven-Erik Bucht reser till Kina den 22-27 november står exportfrämjande av livsmedel och träbyggnation i fokus. Ministern besöker Hongkong, Macao och Peking tillsammans med två svenska företagsdelegationer. Bilaterala möten med olika ministerier kommer att äga rum under Kinabesöket i syfte att underlätta svensk export.

Sven-Erik Bucht
Exportfrämjande av livsmedel och träbyggnation står i fokus för landsbygdsminister Sven-Erik Buchts resa till Kina. Foto: Niklas Forsström/Regeringskansliet

Varför reser du till Kina?

- Kina är världens största ekonomi med nästan 1,4 miljarder invånare och jag är övertygad om att fler svenska produkter skulle kunna hitta en marknad i Kina. Svenska livsmedels- och skogsföretag är fortfarande relativt nya på den kinesiska marknaden så potentialen är stor för att öka exporten.

- Det finns sedan fortfarande en rad tillstånd och godkännanden som måste slutas för att underlätta för att export av främst livsmedel ska kunna komma igång. Som landsbygdsminister vill jag göra det jag kan.

Vad står på programmet?

- Första stoppet på resan är Macao där jag kommer att stifta bekantskap med den omfattande restaurang och turistindustrin och träffar bland annat svenska utbytesstudenter och kockar. I Hongkong kommer jag att träffa ministern för livsmedel och hälsa för att diskutera möjligheter för svensk livsmedelsexport.

- Tredje stoppet är Peking där jag deltar i seminarier som handlar om livsmedel respektive träbyggnation. Jag kommer också att träffa ministrar vid olika kinesiska ministerier och i samband med detta underteckna ett avtal om export av sporthästar. Dessutom är jag med när ett samarbetsavtal mellan Tetrapak-DeLaval och det kinesiska jordbruksministeriet undertecknas på mejeriområdet. 

Vad förväntar du dig ska bli resultatet av resan?

- Naturligtvis vill jag att Sveriges export av träprodukter och livsmedel ska öka. Svenska livsmedels- och träbyggnadsföretag har det mesta som krävs för att vara intressanta på den kinesiska marknaden. Innovativa och säkra produkter av hög kvalité och inte minst ett stort kunnande. Nu handlar det om att göra detta mer känt för kinesiska aktörer och därigenom göra affärerna möjliga.