Hoppa till huvudinnehåll
Illustration: Regeringskansliet

En livsmedelsstrategi för jobb och hållbar tillväxt i hela landet

Den nationella livsmedelsstrategin med sikte mot 2030 är den första svenska livsmedelsstrategin som omfattar hela livsmedelskedjan. En långsiktig strategi ska bidra till att potentialen för hela livsmedelskedjan nyttjas fullt ut. Det innebär en ökad och hållbar produktion av mat som kan leda till fler jobb och hållbar tillväxt i hela landet och ge konsumenter, oavsett bakgrund, bättre förutsättningar att göra medvetna val. Under 2025 presenterades den uppdaterade nationella livsmedelsstrategin, Livsmedelsstrategin 2.0.

  • Satsningar för mer svensk mat

    Regeringen föreslår i budgetpropositionen för 2026 flera satsningar för att stärka hela livsmedelskedjan och främja svensk livsmedelsproduktion. Bland annat föreslås en ersättning för mjölkkornas bete, jordbruksstöd i norr, förstärkning av lantbruksråd vid våra ambassader utomlands samt att främja fiske till livsmedel. Satsningarna som presenterades på en pressträff i dag uppgår till totalt 489 miljoner kronor för 2026.

  • Startskott för att stärka livsmedelskedjans konkurrenskraft och öka den svenska livsmedelsproduktionen

    • En man i mörk kostym står på en scen och pratar framför en publik

      Landsbygdsminister Peter Kullgren.

      Foto: Clara Tullgren/Regeringskansliet

    • Fyra personer står på en scen och pratar framför en publik

      Ulrika Brydling, verksamhetschef Eldrimner, Susanne Andersson, vd Visit Sweden, Fredrik Eriksson, kock och krögare Långbro Värdshus och Restaurang Nationalmuseum tillsammans med moderator Tomas Engholm.

      Foto: Clara Tullgren/Regeringskansliet

    • Tre personer står på en scen och pratar framför en publik

      Annica Sohlström, generaldirektör Livsmedelsverket, Christina Nordin, generaldirektör Jordbruksverket tillsammans med moderator Tomas Engholm.

      Foto: Clara Tullgren/Regeringskansliet

    • Fem personer står på en scen och pratar framför en publik

      Cecilia Kocken, vd Arla, Mikaela Johnson, vice ordförande Lantbrukarnas Riksförbund, Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, Krishan Kent, ordförande Fiskbranschens Riksförbund tillsammans med moderator Tomas Engholm.

      Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet

    • Två personer står på en scen och pratar framför en publik

      Patrik Myrelid, strategichef Lantmännen och Tobias Olsson, enhetschef Regeringskansliet.

      Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet

    • Tre personer står på en scen och pratar framför en publik

      Patrik Myrelid, strategichef Lantmännen, Tomas Engholm, moderator och Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.

      Foto: Clara Tullgren/Regeringskansliet

    Den 2 april lanserades och diskuterades den uppdaterade nationella livsmedelsstrategin, Livsmedelsstrategin 2.0, tillsammans med landsbygdsminister Peter Kullgren och ett hundratal branschföreträdare och andra representanter från livsmedelskedjan.

  • Uppdaterad strategi för ökad svensk livsmedelsproduktion – Livsmedelsstrategin 2.0

      Regeringen har beslutat om Livsmedelsstrategin 2.0. Strategin innebär startskottet för ett mer fokuserat arbete för att stärka livsmedelskedjans konkurrenskraft i syfte att öka den svenska livsmedelsproduktionen.

    Genvägar

    2017 lanserades Handlingsplan del 1 med åtgärder som löpte till 2019. Den följdes 2019 av del 2 och 2021 av del 3 som båda innehåller satsningar fram till och med 2025. 2025 presenterades den uppdaterade nationella livsmedelsstrategin, Livsmedelsstrategin 2.0.

    Innehåll om En livsmedelsstrategi för jobb och hållbar tillväxt i hela landet

    Du kan filtrera innehållet

    Innehållstyper
    Politiknivå
    Områden
    Statsråd
    Departement/Övriga avsändare
    Från- och till-datum
    Måste vara i formatet: ÅÅÅÅ-MM-DD
    Måste vara i formatet: ÅÅÅÅ-MM-DD
    Filtrera på riksdagsår
    RSS E-post
    Prenumerera

    Totalt 125 träffar.

    Laddar...