Ett bonus–malus-system för nya bilar

Regeringen växlar upp klimatarbetet ytterligare. Miljöanpassade fordon med låga utsläpp av koldioxid får en bonus vid inköpstillfället, medan fordon med höga utsläpp av koldioxid får högre skatt de första tre åren. Det föreslås i en promemoria som Finansdepartementet remitterar idag. Förslagen är en del av en överenskommelse mellan regeringspartierna och Vänsterpartiet inför budgetpropositionen för 2018.

Transportsektorn står för en tredjedel av utsläppen i Sverige. Regeringen har nyligen överlämnat ett förslag till riksdagen om att utsläppen från transporterna ska minska med 70 procent till 2030, jämfört med 2010. För att nå det målet krävs ambitiösa åtgärder.Syftet med bonus–malus-systemet är att öka andelen miljöanpassade fordon och bidra till att uppnå målet om en fossilfri fordonsflotta. De fordon som kommer att beröras av det nya systemet är nya personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar.

- I förra veckan presenterade vi en reduktionsplikt, "Bränslebytet", för att gå mot mer förnybara bränslen. Nu går vi vidare med bonus-malus för att få till en omställning i nybilsförsäljningen. Det här systemet blir viktigt för att vi ska få fler miljöbilar i Sverige, säger finansminister Magdalena Andersson.

- Förslaget är en del av regeringens offensiva politik för att få ner utsläppen i transportsektorn. Nu när vi har en hög nybilsförsäljning är det viktigt att vi har kraftfulla styrmedel som styr åt rätt håll. Bonus-malus ska se till att det är lätt att göra rätt när man väljer vilken bil man ska köpa, säger miljöminister Karolina Skog.

Promemorian innehåller bl.a. följande förslag:

  • Det högsta bonusbeloppet på 45 000 kronor ges till de bilar som släpper ut noll gram koldioxid. Det lägsta bonusbeloppet på 7 500 kronor ges till bilar som släpper ut högst 60 gram koldioxid. Gasbilar får en bonus på minst 7 500 kronor.
  • För bensin- och dieseldrivna lätta fordon föreslås en förhöjd fordonsskatt (malus) under de tre första åren. För fordon som kan drivas med etanol eller annan gas än gasol tas ingen malus ut.
  • För de fordon som inte omfattas av bonus–malus-systemet sänks gränsen för när koldioxidbeloppet tas ut till vad ett fordon vid blandad körning släpper ut i koldioxid per kilometer utöver 95 gram, vilket innebär en fordonsskattehöjning för de allra flesta.
  • Miljötillägget för dieseldrivna fordon som uppfyller utsläppskraven för EURO 6 föreslås behållas och den femåriga fordonsskattebefrielsen föreslås slopas.
  • För motorcyklar ändras fordonskatten från 180 kronor till 360 kronor för ett skatteår.
  • Fordonsskatten för personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar i det viktbaserade systemet justeras som en följd av att fordonsskatten höjs i det koldioxidbaserade systemet.

Utvecklingen på området går snabbt och det kommer därför att vara viktigt med en tidig utvärdering av förslaget. Remisstiden går ut den 19 april 2017. Finansdepartementet återkommer också inom kort med ett förslag till ändrad beräkning av bilförmån bland annat med anledning av bonus–malus-systemet.

Kontakt

Adriana Haxhimustafa
Tf. pressekreterare hos finansminister Magdalena Andersson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Gösta Brunnander
Pressekreterare hos finansminister Magdalena Andersson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 072-544 28 66
e-post till Gösta Brunnander, via registrator
Hanna Björnfors
Pressekreterare hos miljöminister Karolina Skog
Telefon 08-405 10 00 (växel)
Mobil 072-500 92 11
e-post till Hanna Björnfors, via registrator