Remiss av Skärpt exportkontroll av krigsmateriel, SOU 2015:72 och Sanktionsväxling – effektivare sanktioner på exportkontrollområdet, SOU 2014:83 Diarienummer: UD2015/1023/NIS

Här kan du ta del av till vilka instanser som regeringen har remitterat Skärpt exportkontroll av krigsmateriel, SOU 2015:72 och Sanktionsväxling – effektivare sanktioner på exportkontrollområdet, SOU 2014:83. Uppdatering skedde den 10 februari 2016 med en sammanställning över remissvaren.

Ladda ner:

Remissvaren ska ha kommit in till Utrikesdepartementet senast fredagen den 6 november 2015.

Remissinstanser:

  1. Riksdagens ombudsmän
  2. Svea hovrätt
  3. Lunds tingsrätt
  4. Kammarrätten i Göteborg
  5. Förvaltningsrätten i Växjö
  6. Justitiekanslern
  7. Domstolsverket
  8. Åklagarmyndigheten
  9. Polismyndigheten
  10. Säkerhetspolisen
  11. Brottsförebyggande rådet
  12. Datainspektionen
  13. yndigheten för samhällskydd och beredskap
  14. Inspektionen för strategiska produkter
  15. Exportkreditnämnden
  16. Kommerskollegium
  17. Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete
  18. Försvarsmakten
  19. Försvarets radioanstalt
  20. Försvarets materielverk
  21. Försvarsexportmyndigheten
  22. Totalförsvarets forskningsinstitut
  23. Försvarshögskolan
  24. Folkhälsomyndigheten (bet. om sanktionsväxling)
  25. Tullverket
  26. Rymdstyrelsen
  27. Strålsäkerhetsmyndigheten (bet. om sanktionsväxling)
  28. Verket för innovationssystem
  29. Arboga kommun
  30. Karlskoga kommun
  31. Karlskrona kommun
  32. Linköpings kommun
  33. Örnsköldsviks kommun
  34. Östersunds kommun
  35. AB Sandvik Process Systems (bet. om sanktionsväxling)
  36. AB Svensk exportkredit
  37. AB Volvo
  38. ABB AB (bet. om sanktionsväxling)
  39. Alfa Laval Lund AB (bet. om sanktionsväxling)
  40. Amnesty International Sverige
  41. Avure Technologies AB (bet. om sanktionsväxling)
  42. BAE Systems Bofors AB
  43. BAE Systems Hägglunds AB
  44. Combitech Systems
  45. Concord Sverige
  46. Diakonia
  47. Dockstavarvet AB
  48. Ericsson AB (bet. om sanktionsväxling)
  49. EURENCO Bofors AB
  50. FLIR Systems AB
  51. Forum Syd
  52. GE Healthcare Bio-Sciences AB (bet. om sanktionsväxling)
  53. GKN Aerospace Sweden AB
  54. Handelshögskolan i Stockholm
  55. IF Metall
  56. Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet
  57. Kristna Fredsrörelsen
  58. Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien
  59. Kungl. Krigsvetenskapsakademien
  60. KungligaTekniska högskolan
  61. Landsorganisationen i Sverige
  62. Micronic Laser Systems AB (bet. om sanktionsväxling)
  63. Nammo Sweden AB
  64. Norrna Precision AB
  65. Olof Palmes Internationella Center
  66. Parlamentarikerforum för lätta vapen-frågor
  67. Plast- och kemiföretagen (bet. om sanktionsväxling)
  68. Regelrådet
  69. Rolls Royce AB
  70. Rädda Barnen
  71. Saab AB
  72. Sandvik AB (bet. om sanktionsväxling)
  73. Scania AB
  74. SME-D
  75. SSAB
  76. Stockholms internationella fredsforskningsinstitut
  77. Stockholms Handelskammare
  78. Stockholms universitet, Juridiska institutionen
  79. Swedish Association of Civil Security
  80. Swede Ship Marine AB
  81. Svenska FN-förbundet
  82. Svenska freds- och skiljedomsföreningen
  83. Svenska Jägareförbundet
  84. Svenska kyrkan
  85. Svenska Röda korset
  86. Svenskt Näringsliv
  87. Sveriges advokatsamfund
  88. Sveriges akademikers centralorganisation
  89. Sveriges export- och investeringsråd
  90. Sveriges exportkontrollförening
  91. Sveriges Ingenjörer
  92. Sveriges Kommuner och Landsting
  93. Sveriges Kristna Råd
  94. Sveriges Vapenhandlareförening
  95. Säkerhets- och försvarsföretagen
  96. Säkerhetsbranschen
  97. Teknikföretagen
  98. Tjänstemännens centralorganisation
  99. Transparency International Sverige
  100. Tranter International AB (bet. om sanktionsväxling)
  101. Unionen
  102. Institutionen för freds- och konfliktforskning, Uppsala universitet
  103. Utrikespolitiska Institutet
  104. Wedholm Medical AB (bet. om sanktionsväxling)
  105. Westinghouse Electric AB (bet. om sanktionsväxling)

Remissvaren ska ha kommit in till Utrikesdepartementet senast fredagen den 6 november 2015. Svaren bör lämnas både på papper och per e-post i word-format till Johan Matz  samt ud-nis.

I remissen ligger att regeringen vill ha synpunkter på förslagen eller materialet i betänkandet. Om remissen är begränsad till en viss del av materialet, anges detta inom parentes efter remissinstansens namn i remisslistan. En sådan begränsning hindrar givetvis inte att remissinstansen lämnar synpunkter också på övriga delar.

Myndigheter under regeringen är skyldiga att svara på remissen. En myndighet avgör dock på eget ansvar om den har några synpunkter att redovisa i ett svar. Om myndigheten inte har några synpunkter, räcker det att svaret ger besked om detta.

För andra remissinstanser innebär remissen en inbjudan att lämna synpunkter.

Remisser

Innan regeringen tar ställning till ett förslag skickas det på remiss till berörda myndigheter, organisationer, kommuner och andra intressenter. Regeringen vill veta vad de som berörs tycker och vilket stöd som förslaget har. Även allmänheten har rätt att lämna synpunkter.