Ny kompetens ska lyfta Sveriges medverkan i Expo 2020

Förberedelserna av Sveriges medverkan i Världsutställningen Expo 2020 i Dubai pågår för fullt. Även om mycket återstår går finansieringen från näringslivet allt bättre och nu anställs ytterligare tre personer som ska bidra med sina kompetenser till genomförandet.

  • Sekretariatet för Expo 2020 Från vänster: Anders Lönnberg, Staffan Schartner, Monica Engström, Mattias Hansson, Felix Nyström, Eric Vänerlöv, Nina Ekstrand och Jessica Bjurström.

    Sekretariatet för Expo 2020. Från vänster: Anders Lönnberg, Staffan Schartner, Monica Engström, Mattias Hansson, Felix Nyström, Eric Vänerlöv, Nina Ekstrand och Jessica Bjurström.

    Foto: Taimi Köster/RK

  • Generalkommissarie Anders Lönnberg och Najeeb Muhammed Al-Ali, VD för Dubai Expo 2020

    Generalkommissarie Anders Lönnberg och Najeeb Muhammed Al-Ali, VD för Dubai Expo 2020

    Foto: Anette Nilsson Exner

Sedan augusti pågår en arkitekttävling, där fyra arkitektfirmor tävlar om att få bygga den svenska paviljongen i området ”Sustainability”. Det vinnande tävlingsförslaget presenteras första veckan i december. Personen som ska hålla i alla trådar med byggnationen blir byggprojektledare Staffan Schartner:

— Eftersom byggande och byggnader tillsammans är den samhällssektor som står för största klimatpåverkan vill jag så snabbt som möjligt vända den negativa klimatutvecklingen. Vid världsutställningen Expo 2020, ska vi visa hur vi tillsammans kan utveckla en rättvisare värld, menar han.

Utställningar, kulturaktiviteter och artistframträdanden under Expo2020

Under tiden som världsutställningen pågår mellan 20 oktober 2020 och 10 april 2021 ska många events arrangeras i den svenska paviljongen, som exempelvis utställningar, konferenser, kulturaktiviteter och artistframträdanden. 25 miljoner personer förväntas besöka världsutställningen och den svenska paviljongen uppskattas få en miljon besökare. Den person som fått uppdraget att knyta ihop säcken med alla programaktiviteter är Mattias Hansson:

— Mina två senaste uppdrag, som grundande VD av ABBA The Museum samt ansvarig för det digitala innovationshuset Epicenter, gör att jag nu står redo att anta den spännande utmaningen som innehållsansvarig för den svenska paviljongen under Expo 2020. Jag kommer att använda mitt breda kontaktnät för att visa upp ett utbud som gör det mångfacetterade och innovativa Sverige rättvisa på världsscenen, menar han.

Jessica Bjurström, som kommer att vara marknadsansvarig för hela projektet, har 20 års erfarenhet av kommunikation, ledarskap, försäljning och innovation. Hon har bland annat arbetat på kommunikationsbyråer och mediehus som TV4 och Schibsted, där hon lanserat flera tekniska plattformar som exempelvis webb-tv:

—  Det ska bli väldigt stimulerande att få marknadsföra och kommunicera Sveriges medverkan i världsutställningen Expo 2020 i Dubai, säger Jessica, som under arbetet med Expo 2020 nu är tjänstledig från sitt jobb som VD för Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM).

Säkrad finansiering – nu engageras partners och sponsorer

Generalkommissarie Anders Lönnberg är mycket förväntansfull och nöjd med projektets framskridande. I juni i år, när en stor del av näringslivets finansiering var säkrad, kunde han underteckna det kontrakt, som bekräftar Sveriges medverkan. 

- Nu fortsätter arbetet med att engagera fler partners och sponsorer, regioner samt myndigheter och organisationer som också är viktiga för det svenska deltagandet, avslutar Anders Lönnberg.

Text: Sekretariatet för Expo 2020/Taimi Köster
Foto: Anette Nilsson Exner

Länkar:

Sveriges Arkitekter om arkitekttävling 

Expo 2020 Dubai 

(I början av nästa år kommer Expo2020 ha en egen webbsida.)

Mer om Expo 2020 finns att läsa på regeringens hemsida