Artikel från Socialdepartementet

Lättläst om Covid-19-lagen (Pandemi-lagen)

Publicerad

Covid-19-lagen gör det möjligt att
införa effektivare smitt-skydds-åtgärder

Regeringen har tagit beslut om en ny lag.
Covid-19-lagen är en tillfällig lag.
Den trädde i kraft 10 januari 2021.
Lagen gäller till 30 september 2021.

Regeringen vill hindra att sjukdomen covid-19
fortsätter att spridas.
Lagen gör att regeringen kan besluta om
fler åtgärder än tidigare.

Åtgärderna ska vara träff-säkra
Verksamheter har olika förutsättningar.
När vi gör något för att stoppa smitta
ska det vara anpassat efter verksamheten.
Vi ska inte hindra verksamheter som kan
fortsätta på ett smitt-säkert sätt.
Det är onödigt.

Om det absolut behövs
ska de däremot gå att begränsa.

Det gäller det här:

  • Allmänna sammankomster.
    Alltså när många träffas på en allmän plats.
    Till exempel demonstrationer, föreläsningar, teater och konserter.
  • Offentliga tillställningar.
    Till exempel mässor och idrottsevenemang och marknader.
  • Platser för fritids-verksamhet för allmänheten.
    Till exempel bad-hus.
  • Platser för kultur. Till exempel museer.
  • Handels-platser. Till exempel butiker och gallerior.
  • Kollektiv-trafik. Till exempel bussar och tåg.
  • Flyg inom Sverige.
  • Platser där människor träffas privat.
    Till exempel förenings-lokaler.

Riksdagen måste godkänna

Vissa förslag från regeringen måste godkännas av riksdagen innan de blir beslutade.
Det kan vara om regeringen vill
stänga ner en verksamhet.
Eller förbjuda att människor samlas
på en allmän plats.

Folkhälso-myndigheten ska analysera

Regeringen har också gett ett nytt uppdrag
till Folkhälsomyndigheten.
De ska analysera vad vi mer kan göra
för att stoppa smittan.
Vilka åtgärder bör vi välja
beroende på hur mycket smitta det finns?

Regeringen behöver veta det här.
Det är för att kunna besluta om
rätt åtgärder vid rätt tid.

Nya regler för sport-anläggningar, butiker
och platser för privata träffar

Sen den 10 januari finns det nya regler.
Det handlar om hur många det får vara
på vissa ställen.

Reglerna gäller för:

  • Gym.
  • Sport-anläggningar.
  • Badhus.
  • Butiker.
  • Gallerior.
  • Platser för privata sammankomster.

De här reglerna är rättsligt bindande.
Det betyder att du måste följa dem.

De nya reglerna kallas
begränsnings-förordningen för covid-19.

Max-antal besökare i lokaler

Det här gäller butiker, gym, badhus och
sportanläggningar inomhus.
De måste räkna ut hur många
som får vara i lokalerna samtidigt.
Det är obligatoriskt.
De ska också dokumentera
antal besökare och kunder.

Det får inte komma in fler personer
än maxantalet på samma gång.
Det ska finnas tydliga skyltar vid alla ingångar.
Där ska det stå hur många
som får vara inne samtidigt.
Besökarna måste få se det.

Alla besökare ska kunna ha
10 kvadrat-meter för sig.
Det är så man räknar ut maxantalet.

Det ska också finnas möjlighet att
tvätta händerna.
Eller så ska det finnas hand-sprit.

Mer information

Folkhälsomyndigheten har tagit fram info.
Till exempel om hur du ska
räkna ut max-antal besökare.
Det finns info
på deras hemsida.

Folkhälsomyndigeten ska också
ta fram info om hur du kan göra
så att det inte blir för trångt.

Hur ska du göra för att det inte ska bli kö?
Du kan också be kunderna att använda
en särskild ingång eller utgång.

Privata sammankomster

På platser där människor träffas privat
är max-antalet 8 personer.
Det gäller i till exempel fest-lokaler,
förenings-lokaler och andra platser som hyrs ut.

Därför gäller reglerna just de här
verksamheterna

Regeringen har valt att reglera verksamheter
där det behövs allra mest just nu.

Regeringen återkommer
om andra åtgärder senare.

Läns-styrelserna håller koll

Länsstyrelserna ansvarar för att hålla koll på hur reglerna följs.
De kan besluta att stänga en lokal
om reglerna inte följs.
De kan även bestämma att den som bryter mot reglerna
ska betala böter.

Folkhälsomyndigheten kommer att ge
instruktioner till läns-styrelserna.

Regeringen återkommer om ersättning

Frågan om ersättning i pengar
om en verksamhet till exempel måste stänga
återkommer regeringen till.
Regeringen kommer att ge
förslag på ersättningar till riksdagen.

Regeringen ska uppskatta
vad det kostar
Vad kommer lagen att innebära
för företag, lön-tagare och andra?
Hur mycket kommer de att förlora?
Det ska regeringen bedöma och redovisa.
Det gäller de åtgärder som riksdagen ska pröva
enligt covid-19-lagen.