Motiveringar årets exportsuccé
Publicerad
De nominerade till årets exportsuccé är
• Aim Apparel (Aim’n),
• Nordic Biomarker
• Broddson
Motiveringar
Aim Apparel/AIM’n
Aim’n har under de gångna åren visat på exponentiell tillväxt med en lönsam modell, Från att ha startat så sent som 2014, säljer bolaget i dag till mer än 160 marknader globalt och har gått från en omsättning på 9 MSEK 2016 till 335 MSEK 2021-22, där 75% av produkterna säljs utomlands. Företaget har också visat på ett aktivt hållbarhetsarbete genom att producera tights och toppar delvis gjorda av återvunnet material från plastflaskor och fiskenät. Man använder återvunna förpackningar och importerar varor via båt för att minska flygtransporter. Aim’n jobbar även med egen personal på plats i de länder där man har produktion för att säkerställa att produktionen sker miljövänligt och etiskt.
Nordic Biomarker
Genom sina innovativa reagenser för koagulationsdiagnostik har Nordic Biomarker visat på en imponerande tillväxt då omsättningen tredubblats på ett lönsamt sätt över en femårsperiod, där mer än 90 % av den helsvenska produktionen exporteras. Företagets produkter säljs i dag till de ledande medtech-bolagen i världen och betraktas som en teknikledare. Nordic Biomarker har framgångsrikt gått in på nya stora marknader såsom Kina, Storbritannien, Tyskland, Tjeckien och Frankrike samt Brasilien, Turkiet och Indien. Företaget arbetar aktivt med hållbarhet genom att dela ut ett stipendium till den eller de som bidrar till att öka intresset för naturvetenskap, med fokus på jämställdhet och mångfald.
Broddson
Broddson har visat på en imponerande tillväxt med en dubblering av omsättningen mellan 2015-2021 och en ökning av exporten från 40% till 70% av omsättningen mellan 2018-2021. Tillväxten har överlag varit lönsam. Bolaget har på ett imponerande sätt visat att en flytt av produktion tillbaka hem från Polen till Sverige har varit lönsamt och bolaget har på ett föredömligt sätt bidragit till att det svenska underleversklustret kunnat följa med på tillväxtresan. Flytten av produktion från Polen till Sverige har även ökat hållbarheten i affären och minskar antalet transporter. Broddson har lyckats ta sig in på komplexa marknader såsom Egypten, Saudi Arabien, Kuwait och Colombia, men även mer närliggande och stora marknader såsom Tyskland.