Petra Capelle - samordnar budgetarbetet på Utbildningsdepartementet
Publicerad
– Hög professionalism och högt tempo, säger Petra Capelle, BUCH på Utbildningsdepartementet om att arbeta på Regeringskansliet.

Petras väg in i arbetslivet var inte alls den hon hade tänkt sig. Under studietiden jobbade hon extra som handläggare på en a-kassa och det blev en yrkesmässig fortsättning på det genom arbete på tillsynsmyndigheten på området. Senare blev hon tipsad att söka till Arbetsmarknadsdepartementet och sen har det bara rullat på.
– Min Regeringskansliet-skola var på Arbetsdepartementet, där var det uttalat att ämnesråden hade en viktig uppgift i att vägleda nyanställda. Jag är fortfarande väldigt tacksam över de kollegor som tog sig tid, det är viktigt eftersom Regeringskansliet handlar mycket om förhållningssätt.
Sedan 2017 jobbar Petra på Utbildningsdepartementet och när hon blev uppmanad att söka en tjänst som budgetsamordnare nappade hon, dels för att testa något nytt, dels för att frågorna lät spännande. Nuvarande tjänst som BUCH (samordnar budgetarbetet på departementet) tillsattes av tidigare Expeditionschef.
Berätta om ditt arbete
– I min roll som BUCH fungerar jag som ingång mot framför allt Finansdepartementet för frågor om arbetet med statsbudgeten och myndighetsstyrning som inte berör en enskild enhet eller myndighet utan som är mer generella. Jag och en till kollega samordnar budgetarbetet och generella myndighetsstyrningsfrågor på departementet. Jag jobbar mycket mot sakenheterna och leder möten med två olika nätverk på departementet, dels med budgetsamordnare, dels med myndighetshandläggare.
– På myndighetsstyrningsområdet arbetar jag även med utvecklingsfrågor på uppdrag av Expeditionschefen. Det är den roligaste delen men också den som behöver prioriteras ner när det händer mycket i de andra delarna.
Hur skulle du beskriva Regeringskansliet som arbetsplats?
– Det är en väldigt trevlig kollegial stämning på Utbildningsdepartementet och jag upplever det även i mina kontakter med andra i Regeringskansliet.
Vilka egenskaper och drivkrafter är viktiga för att trivas här?
– Som ny är det viktigt att våga fråga och släppa prestigen, samtidigt som du snabbt behöver försöka bli självgående. Du bör tycka att det är roligt att ta ett stort ansvar för de sakfrågor du hanterar och kunna driva dem på ett självständigt sätt. Du är regeringens expert och de vägval du föreslår bör vara väl underbyggda även om det ibland är svårt när det inte finns så mycket att gå på. Goda relationer till kloka kollegor kan ofta komma till nytta och det kollegiala utbytet är värdefullt.
Ett inre driv och intresse i att bidra är viktigt eftersom mycket av det du gör inte kommer att synas direkt utan eventuellt märkas först när det inte blir gjort. En förmåga att fokusera på det viktigaste för stunden och besitta en stresstålighet är bra att ha och du måste också ha integritet i relationen till ex. politiker och myndigheter.
Jag skulle även vilja lyfta hur värdefullt tidigare erfarenhet kan vara i arbetet inom Regeringskansliet. För min del var till exempel erfarenheten av att tillämpa ett lite väl krångligt och föränderligt regelverk till nytta när jag arbetade med att utforma reglering på området.
Vad i ditt jobb gör dig extra stolt eller motiverad?
– När jag stått på mig i en fråga som till slut landade rätt men också när jag ändrat mig i en fråga där någon annan haft en bättre bedömning. Jag blir också motiverad när jag lyckas ligga steget före, inte minst i att uttolka vad regeringen kan tänkas vilja göra i en fråga. Sen är jag lite nördigt förtjust i att arbeta i en organisation med historiska anor.