Informationsinsats för att stärka patienter i tandvården
Publicerad
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket ska genomföra en informationsinsats för att stärka tandvårdens patienter. Detta ska ge patienter större möjlighet att ställa krav och göra välgrundade val inom tandvårdssystemet.
– En väl informerad patient kan göra bättre val för sig själv och även ifrågasätta om de upplever att vårdgivare inte följer regelverk. Det är viktigt för att stärka tandvårdens patienter och kontrollen inom vården, säger socialminister Jakob Forssmed.
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) ska genomföra informationsinsatsen för att öka patienters kunskap om tandvårdens skyldigheter och tandvårdspatienters rättigheter.
– Undersökningar visar att tandvårdens patienter inte upplever att tandvården ger tillräckligt med information om exempelvis behandlingsalternativ och priser. Därutöver finns en bristande kännedom om det statliga tandvårdsstödet och få patienter känner till den prisjämförelse som man kan göra på sajten Tandpriskollen.se. Därför är det viktigt att öka kunskaperna om detta så att man kan göra informerade val, säger Jakob Forssmed.
Patienters förmåga att göra välgrundade val ska öka genom att informera om tandpriskollen, tandvårdens referenspris samt vårdgivarnas prissättning.
Presskontakt
Pressekreterare hos socialminister Jakob Forssmed
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-127 76 97
e-post till Simon Hoff
Prenumerera på Socialdepartementets nyheter
När blir regeringsuppdrag tillgängliga digitalt?
Regeringsuppdrag publiceras här på webbplatsen efter att de har expedierats.