Hoppa till huvudinnehåll
Pressmeddelande från Socialdepartementet

Regeringen stärker uppföljningen av vårdens väntetider

Publicerad

Regeringen har beslutat om en förändring i hälso- och sjukvårdsförordningen (2017:80) som kommer att påverka till vem regionerna rapporterar väntetider inom vården. Från och med den 1 juli 2025 ska regionerna samla in och rapportera uppgifter om väntetider direkt till Socialstyrelsen, i stället för till Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

– Vi tar ett stort steg framåt för att förbättra vården för alla patienter i Sverige. Genom att övergå till att samla in väntetidsdata i statlig regi kan vi på ett mer transparent och effektivt sätt synliggöra och stärka vårdens kapacitet. Detta är en viktig del av vårt arbete för att stärka hälso- och sjukvården, säger sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson.

Från och med den 1 juli 2025 kommer regionerna att rapportera väntetider direkt till Socialstyrelsen i stället för till Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Detta ger Socialstyrelsen en central roll i att samla in och analysera väntetidsdata. Genom att centralisera datahanteringen hos Socialstyrelsen, som har den nödvändiga expertisen och infrastrukturen, kan insamlingen standardiseras och datakvaliteten förbättras. Detta möjliggör mer omfattande och jämförande analyser mellan olika regioner, vilket ska bidra till en mer effektiv uppföljning och förbättring av vårdens tillgänglighet.

För att säkerställa integriteten kommer väntetidsdatabasen inte att innehålla uppgifter som avser en patients namn, personnummer eller andra identitetsbeteckningar.

Varför är en väntetidsdatabas viktig?

En väntetidsdatabas är avgörande för att säkerställa att hälso- och sjukvården fungerar effektivt och rättvist. Den möjliggör uppföljning av vårdgarantin, vilket innebär att patienter får vård inom de tidsramar som lagen föreskriver. Uppgifterna används också i uppföljningen av riktade statsbidrag till regionerna. Genom att analysera data om väntetider kan vårdgivare och beslutsfattare identifiera flaskhalsar och förbättra tillgängligheten. Databasen möjliggör jämförelser mellan regioner och vårdenheter, vilket skapar bättre förutsättningar för att alla patienter får en tillgänglig med kortare väntetider vård oavsett var i landet de bor. Dessutom används data för forskning och utveckling inom hälso- och sjukvården, vilket bidrar till nya metoder och strategier för att förbättra vården. En nationell väntetidsdatabas ökar transparensen inom hälso- och sjukvården, vilket ger insyn för allmänheten, vårdpersonal och beslutsfattare, och håller vårdgivare ansvariga för att förbättra tillgängligheten.

Presskontakt

Joel Apelthun
Pressekreterare hos sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-127 93 94
e-post till Joel Apelthun
Laddar...