Hoppa till huvudinnehåll

Regeringen höjer stödet till lätta ellastbilar

Publicerad

Regeringen har beslutat att stärka stödet till lätta ellastbilar genom att ta bort dagens tak på 40 000 kronor per fordon. Syftet är öka elektrifieringstakten inom transportsektorn och förbättra konkurrenskraften för eldrivna lätta lastbilar.

Stödet ska inte längre begränsas av ett fast takbelopp, utan endast av EU:s statsstödsregler, vilket innebär att stöd kan lämnas med upp till 30 procent av den stödberättigade kostnaden. Stödberättigad kostnad är den merkostnad som uppstår när ett företag väljer en eldriven lätt lastbil i stället för ett jämförbart fossildrivet fordon. För större och dyrare fordon innebär förändringen möjlighet till ett högre stödbelopp.

– Vi behöver öka takten i omställningen av transportsektorn. Genom att förbättra villkoren för företag som väljer lätta ellastbilar stärker vi deras konkurrenskraft samtidigt som vi minskar utsläppen. Det här är en viktig åtgärd för att nå våra klimatmål och påskynda utfasningen av fossila drivmedel, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.

Förändringen gäller för ansökningar som beviljas efter att den nya förordningen trätt i kraft den 4 augusti. Energimyndigheten, som är den myndighet som ansvarar för stödet, kommer att invänta att förordningsändringen träder i kraft innan nya beslut fattas. 

Presskontakt

Thea Andersson
Pressekreterare hos klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-110 17 63
e-post till Thea Andersson
Laddar...