Hoppa till huvudinnehåll
Pressmeddelande från Statsrådsberedningen

Statsministern deltar vid toppmöte om EU:s östra flank

Publicerad

Den 25 juni reser statsminister Ulf Kristersson till Gdańsk, Polen, för att delta vid toppmötet Eastern Flank Summit. I fokus står stärkandet av EU:s östra flank i ljuset av den allvarliga geopolitiska situationen och hotet från Ryssland.

Polens premiärminister Donald Tusk har bjudit in till toppmötet som samlar stats- och regeringschefer från åtta EU-länder. Mötet är ett tillfälle att diskutera försvarsberedskap och hot mot Europas säkerhet, särskilt vid EU:s östra gräns.

Statsminister Ulf Kristersson deltar tillsammans med ledare från Bulgarien, Estland, Finland, Lettland, Litauen, Polen och Rumänien. Även EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen deltar i mötet.

Efter mötet håller ledarna en gemensam pressträff. Pressträffen startar klockan 14.00 och sänds på den polska premiärministerns kanslis Youtubekanal.

Toppmötet i Gdańsk är det andra inom ramen för Eastern Flank Summit. Det första mötet hölls i Helsingfors i december 2025 då Finlands statsminister Petteri Orpo stod värd.

Presskontakt

Tom Samuelsson
Biträdande presschef hos statsminister Ulf Kristersson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-131 82 01
e-post till Tom Samuelsson

Ta del av pressträffen

Efter toppmötet håller ledarna en gemensam pressträff. Pressträffen startar klockan 14.00 den 25 juni och sänds på den polska premiärministerns kanslis Youtubekanal.

Laddar...