Rapport från Klimat- och näringslivsdepartementet
Det är möjligt att med fyra år tidigarelägga Ostlänken, till 2010 - både ett järnvägs- och samhällsbygge
Publicerad Uppdaterad
Ladda ner:
Den 20 december 2005 beslutade regeringen att utse generaldirektör Bo Holmberg som förhandlingsman för att föra diskussioner med Banverket och lokala och regionala aktörer som förutom staten har ett intresse av en utbyggd spårkapacitet på sträckan Stockholm - Nyköping - Linköping (Ostlänken) Uppdraget var att pröva förutsättningarna för en eventuell tidigareläggning av järnvägsutbyggnaden.
Sammanfattningsvis beräknas Ostlänken ha betydligt högre samhällsekonomiska effekter jämfört med tidigare utredning. Banverkets nya studie uppvisar också stor resandeökning för järnvägen Ostlänken. Sträckan får störst resandevolym bland alla järnvägssträckor i hela Mälardalen. Ostlänken får också stor betydels för miljön genom mindre gods och persontrafik på vägarna. Jämställdheten gynnas med större arbetsmarknader för främst kvinnor. Den större arbetsmarknaden kommer också för männen.