Foto: Astrakan/Folio, Maria Nilsson/Regeringskansliet

En livsmedelsstrategi för jobb och hållbar tillväxt i hela landet

Den nationella livsmedelsstrategin med sikte mot år 2030, antogs av riksdagen den 20 juni 2017 och är den första svenska livsmedelsstrategin som omfattar hela livsmedelskedjan. En långsiktig strategi ska bidra till att potentialen för hela livsmedelskedjan nyttjas fullt ut. Det innebär en ökad och hållbar produktion av mat som kan leda till fler jobb och hållbar tillväxt i hela landet och ge konsumenter, oavsett bakgrund, bättre förutsättningar att göra medvetna val.

Ansvariga statsråd
Sven-Erik Bucht
Ansvariga departement
Närings­departementet

En långsiktig livsmedelsstrategi för Sverige

Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet

Regeringens matmiljard

Regeringen satsar en miljard på genomförandet av livsmedelsstrategin. Dels genom åtgärder inom landsbygdsprogrammet och dels via uppdrag och åtgärder inom ramen för regeringens handlingsplan.

Sven-Erik Bucht står i en talarstol
Den 30 januari presenterade Sven-Erik Bucht proposition ”En livsmedelsstrategi för Sverige – fler jobb och hållbar tillväxt i hela landet” i samband med överlämnandet till riksdagen. Foto: Elima Mwinyipembe/Regeringskansliet.

En långsiktig livsmedelsstrategi för Sverige

Livsmedelsstrategin består dels av en proposition som anger riktningen för den svenska livsmedelspolitiken med långsiktiga mål för livsmedelskedjan och dels av regeringens handlingsplan som sträcker sig över mandatperioden.

Foto: Polarbrod

Historisk satsning på svensk livsmedelsexport

Under 2018 satsar regeringen sammanlagt 48 miljoner kronor på att stärka den svenska livsmedelsexporten. Satsningarna är en viktig del av livsmedelsstrategin och ska bidra till en ökad hållbar svensk livsmedelsproduktion.

Kvinna med gris i famnen
Kvinna med gris i famnen Foto: Elima Mwinyipembe/Regeringskansliet.

Vision och mål

I livsmedelsstrategin presenteras en vision, ett övergripande mål samt mål för strategins tre strategiska områden som gäller fram till år 2030. De tre strategiska områdena är; regler och villkor, konsument och marknad samt kunskap och innovation.

Kontakt

För att komma i kontakt med genomförandesekretariatet för livsmedelsstrategin på Näringsdepartementet, mejla via länken.

Aktuellt om livsmedelsstrategin

  • Kvinna i midsommarkrans med hamburgare på ett fat framför sig
    Temat för den svenska montern var midsommar och olika typer av mat visades upp för mässbesökarna. Foto: Bernard Ludewig

    1. Midsommar säljer svenska livsmedel och besöksdestinationer under Grüne Woche

    För första gången på sju år deltar Sverige med en samlingsmonter vid livsmedelsmässan Grüne Woche i Berlin. Den svenska montern, som invigdes av landsbygdsminister Sven-Erik Bucht den 19 januari, visar upp och säljer svensk mat och Sverige som besöksnation till den tyska marknaden.

  • Några vid en scen framför åhörare
    Hur ser förutsättningarna ut för svensk livsmedelsexport? En fråga som diskuterades av en panel bestående av Anders Källström, vd för LRF, Sven-Erik Bucht, landsbygdsminister, Anna Malmhake vd för The Absolut Company, Ylva Berg, vd Business Sweden. Samtalet leddes av Christina Nordin, avdelningschef vid Näringsdepartementet. Foto: Johanna Dahlin/Regeringskansliet.

    2. Premiärmöte för Team Sweden Livsmedel

    Den 19 december hölls det första ordinarie mötet i Team Sweden Livsmedel, under ledning av regeringens nationella exportsamordnare för livsmedelssektorn Johan Krallis Anell. På plats fanns ett femtiotal representanter från livsmedelsföretag, myndigheter och organisationer. Temat för dagen var regeringens exportsatsning under 2018 och hur vi i Sverige kan ta lärdom från andra länders arbete med att öka livsmedelsexporten.

  • Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht står i en talarstol
    Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht inledde konferensen ”Hela Sverige kraftsamlar för en stärkt livsmedelskedja”. Foto: Regeringskansliet

    3. Konferens för att stärka livsmedelskedjan i hela landet

    Den 5 oktober bjöd landsbygdsministern in till en konferens med fokus på vad som händer i arbetet med de regionala livsmedelsstrategierna och kopplingen till den nationella livsmedelsstrategin. Landsbygdsminister, Sven-Erik Bucht, inledde konferensen med nyheten att regeringen satsar 142 miljoner kronor på det regionala arbetet för att stärka livsmedelsproduktionen.

  • Landsbygdsminister på scen med representanter ur livsmedelskedjan
    Kickoffen för det nationella matsvinnsarbetet inleddes med ett tal av landsbygdsminister Sven-Erik Bucht, här på scen tillsammans med företrädare för livsmedelskedjan. Fr. v. Sven-Erik Hammar, vice ordförande LRF, Anna Lilja, Konsumentföreningen Stockholm, Anders Svensson, ordförande Svensk Dagligvaruhandel, Lars Appelqvist, ordförande Livsmedelsföretagen, Sven-Erik Bucht, landsbygdsminister och Louise Ungerth, moderator. Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet

    4. Kickoff för nationellt matsvinnsarbete

    Den 4 oktober 2017 sparkades det nationella arbetet för att minska matsvinnet igång med en heldagskonferens i Stockholm. På konferensen deltog representanter från livsmedelskedjans alla led. Vid kickoffen diskuterades hur ett långsiktigt arbete för att minska matsvinnet ska bedrivas i Sverige med siktet inställt på FN:s målsättning inom Agenda 2030, att halvera matsvinnet till år 2030.

  • Johan framifrån i hiss
    Johan Krallis Anell. Foto: Elima Mwinyipembe/Regeringskansliet.

    5. Exportsamordnare för en ökad svensk livsmedelsexport

    Sedan den 21 augusti 2017 finns en nationell exportsamordnare på plats på Näringsdepartementet med uppgift att stärka de svenska livsmedelsföretagens exportförmåga. Samordnaren, Johan Krallis Anell, har till uppgift att arbeta mot företag, regioner och livsmedelsaktörer i Sverige och hjälpa dem att nå ut till nya marknader. Samordnarfunktionen är en åtgärd inom ramen för livsmedelsstrategin.

  • flicka i matsal
    Flicka i matsal. Foto: Elima Mwinyipembe/Regeringskansliet.

    6. Därför behövs en livsmedelsstrategi

    Antalet människor på jorden ökar och maten ska räcka till alla. Det innebär en ökad efterfrågan på mat i Sverige såväl som globalt. Frågan är hur och var maten ska produceras? Med livsmedelsstrategin signalerar regeringen en tro på svensk matproduktion och att produktionen kan öka. I Sverige finns kunskap och innovationskraft, miljömedvetenhet, ett högt djurskydd och EU:s lägsta antibiotikaanvändning. Dessutom en god tillgång till naturresurser av hög kvalitet. Samtidigt finns stora utmaningar när det gäller livsmedelsproduktion i Sverige och globalt. Det handlar om bristande lönsamhet inom flera sektorer och hård internationell konkurrens. Effekter av klimatomställning och andra miljöproblem skapar problem för livsmedelsproduktionen på många platser i världen.

  1. 1 Midsommar säljer svenska livsmedel och besöksdestinationer under Grüne Woche
  2. 2 Premiärmöte för Team Sweden Livsmedel
  3. 3 Konferens för att stärka livsmedelskedjan i hela landet
  4. 4 Kickoff för nationellt matsvinnsarbete
  5. 5 Exportsamordnare för en ökad svensk livsmedelsexport
  6. 6 Därför behövs en livsmedelsstrategi

För att navigera med tangentbord i sökfilter använder du en kombination av TAB, RETUR och PIL tangenterna. Initialt TABBAR du dig in i filtermodulen. Med fokus på flikarna använder du dig av piltangenterna för att gå mellan flikarna. För att kliva ned i en önskad flik använd TAB

Hjälp: få hjälp med filtret

Du kan filtrera innehållet

Innehållstyper
Innehållstyper
Innehållstyper
Politiknivå
Områden
Områden
Områden
Statsråd
Statsråd
Statsråd
Departement/Övriga avsändare
Välj tidsperiod, skriv in datum i formatet ÅÅÅÅ-MM-DD eller välj från kalendern som visas när du markerar i inmatningsfältet

Ditt urval

Hittar du inte vad du söker? Sök i allt innehåll.

Sök

Totalt 196 träffar.

Visa som
Antal träffar per sida