Hoppa till huvudinnehåll

Uppdrag till myndigheterna

Publicerad

Regeringen har gett flera myndigheter och länsstyrelser i uppdrag att förenkla regelverk och minska företagens administrativa börda. Genom att utgå från företagens behov ska myndigheterna skapa mer effektiva, enhetliga och lättbegripliga processer. Målet är att stärka svensk konkurrenskraft genom att underlätta företagens vardag och förbättra kontakten med myndigheter.

Nedan är korta beskrivningar av uppdragen.  

30-tal myndigheter arbetar med förenklingsåtgärder

Förenklingsarbetet ska vara en integrerad del av myndigheternas arbete och anpassas utifrån respektive verksamhet.

Hösten 2024 gav regeringen ett 30-tal myndigheter och länsstyrelserna i uppdrag att förenkla olika processer och göra det lättare för företag att förstå regelverket.

Syftet är verka för att minska företagens regelbörda och administrativa kostnader. Uppdraget omfattar även att förbättra kontakten mellan näringsliv och myndigheter genom bättre bemötande och service. Det övergripande målet är att stärka svensk konkurrenskraft genom att underlätta för företagen att fokusera på sin kärnverksamhet.

En del myndigheter har fått återrapporteringskrav i sina regleringsbrev som innebär att de ska redovisa sitt förenklingsarbete i sin årsredovisning.  

11 myndigheter med uppdrag att förenkla regelverken

I juli 2024 fick 11 myndigheter i uppdrag av regeringen att arbeta fram enklare regelverk med stöd av Tillväxtverket.

I uppdraget ingår att myndigheterna ska kartlägga och analysera möjligheter till regelförenklingar inom myndigheternas verksamhetsområden. Arbetet ska utgå från företagens perspektiv, förutsättningar och behov. Kartläggningen ska identifiera de regelverk som är mest betungande för företag och där behovet av förenklingsåtgärder är störst.

Med utgångspunkt i kartläggning och analys ska myndigheterna se över och förenkla egna föreskrifter och allmänna råd. Om effektiva förenklingsåtgärder kräver ändringar i lagar och regler, ska myndigheterna föreslå dessa ändringar

Utveckling av digitala tjänster för effektivare handläggning

Hösten 2024 fick Naturvårdsverket och Folkhälsomyndigheten i uppdrag att tillsammans med länsstyrelserna ta fram underlag för utveckling av e-tjänster. Dessa ska användas för vägledning vid anmälan och ansökan av olika verksamheter hos kommunerna.

Syftet med uppdraget är att skapa stöd för kommuner att enklare och snabbare kunna införa digitala lösningar för olika former av anmälan och ansökan om tillstånd. Uppdraget syftar också till att skapa mer likformade arbetssätt för kommunerna och en ökad transparens och tydlighet för både handläggare och företagare. Uppdraget ska slutredovisas december 2026.

Länsstyrelsernas roll för att förenkla för företagen

Länsstyrelserna har en bred kontaktyta med företag och spelar därför en viktig roll för att underlätta för företagen.

Som ett led i förenklingsarbetet har regeringen gett länsstyrelserna i uppdrag att genomföra kompetenshöjande insatser. Insatserna ska baseras på dialoger med olika organisationer inom näringslivet. Målet är att få ökad förståelse för företagens förutsättningar och ta fram lösningar som innebär förenklad handläggning och förbättrade myndighetskontakter.

I uppdraget ingår även att arbeta fram mer enhetliga processer och rutiner som bidrar till mer likartat arbetssätt, bemötande och ärendehantering som underlättar för företagen. Det kan till exempel handla om att handläggningstider, tillgänglighet, svarstider, upplevt bemötande, och vägledning om regler som i möjligaste mån svarar mot företagens behov. 

Laddar...