Beslut om byggstarter och uppdrag till Trafikverket att ta fram förnyat underlag Diarienummer: LI2024/01680
Publicerad
Regeringen har tidigare beslutat om byggstart för flera namngivna objekt i den nationella trafikslagsövergripande planen för transportinfrastrukturen för perioden 2022–2033 (LI2023/02481 m.fl.). Utöver de objekt som regeringen tidigare har fattat beslut om att de får byggstarta får Trafikverket nu byggstarta ytterligare objekt.
Ladda ner:
Utöver de objekt som regeringen tidigare har fattat beslut om att de får byggstarta får Trafikverket byggstarta följande objekt år 2025–2027 (år 1–3):
− Godsstråket, kapacitetshöjande åtgärder
− E22 Förbi Söderköping
− Malmbanan Sikträsk, bangårdsförlängning
− Malmbanan Harrträsk, förlängning av mötesstation
− Malmbanan Näsberg, förlängning av mötesstation
− Malmbanan Nuortikon, förlängning av mötesstation
− Norrbotniabanan Dåva–Skellefteå förutom deletappen mötesdriftplats
Södra Grundfors
− Dalabanan, åtgärder för ökad turtäthet och kortare restid
− E4 Broänge–Daglösten, mötesseparering
− Järnvågen med överdäckning av E45
− Luleå C flytt av personvagnsuppställning (etapp 1)
− Sundsvall resecentrum, tillgänglighet och plattformar m.m.
Utöver de namngivna objekt som regeringen hittills har beslutat får förberedas för byggstart får Trafikverket även förbereda följande objekt för byggstart år 2028–2030 (år 4–6):
− Markarydsbanan Knäred, mötesspår
− Malmbanan Murjek, förlängning av mötesstation
− Hässleholm–Helsingborg, förlängt mötesspår och höjd hastighet
− Malmö godsbangård, utbyggnad av spår 58
− Ådalsbanan Västeraspby, vändslinga
− E4 Trafikplats Ljungarum, genomgående körfält