Hoppa till huvudinnehåll

EU-representationen söker assistent till finanssektionen

Publicerad

Är du lockad av att arbeta i en internationell miljö? Trivs du med att arbeta serviceorienterat med administrativa uppgifter? Vi söker dig med erfarenhet av assistentarbete och ett starkt sinne för organisation och service. Om du är en noggrann och kvalitetsmedveten person som är beredd att hugga i där det behövs kan vi erbjuda dig ett spännande jobb på en intensiv och stimulerande arbetsplats i Europas hjärta.

Bild på fasaden
Bild på fasaden EU-representationen

Din arbetsdag. EU:s morgondag.

Målet för EU-representationens verksamhet är att vara ett effektivt instrument för regeringen på EU-arenan. För att uppnå detta mål behövs engagerade medarbetare, såväl assistenter som handläggare och chefer.

I rollen som assistent kommer du att stödja finanssektionens handläggare vid EU-representationen. Sektionen arbetar med frågor under finansdepartementets ansvar, exempelvis ekonomisk politik, budget, skattefrågor, tullfrågor och finansmarknadsfrågor. Assistentens arbetsuppgifter omfattar besöksplanering, dokumenthantering, resebokning, tekniska förberedelser inför digitala möten och kalenderhantering. Som assistent ansvarar du även för logistiska och administrativa förberedelser inför ministerrådsmöten inom EKOFIN som äger rum en gång i månaden.

Tjänsten medför dagliga kontakter med bland annat andra enheter på EU-representationen, Regeringskansliet och EU-institutioner. 

Du kan läsa mer om vår verksamhet på: https://www.regeringen.se/sverige-i-eu/eu-representationen/

Din bakgrund

Du har minst en gymnasieutbildning med teoretisk inriktning. Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta administrativt. Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet inom offentlig verksamhet, exempelvis Regeringskansliet, statlig myndighet eller EU-institutionerna, och tidigare erfarenhet av arbete som administrativ assistent. Vidare är du van att arbeta med Officepaketet. Du behöver kunna uttrycka dig obehindrat på svenska och engelska i både tal och skrift.

Kunskaper i franska och kunskaper om EU-arbetet och hur unionens institutioner fungerar eller om ekonomiska och finansiella frågor är meriterande. Likaså är erfarenhet av arbete med att utveckla administrativa rutiner och processer till exempel genom att delta i utvecklingsprojekt, arbeta med digitalisering av administration och/eller effektivisering av administrativa rutiner och processer meriterande.

Dina egenskaper

Vi söker dig som gillar att arbeta administrativt. Du har känsla för service och har lätt att anpassa dig till föränderliga omständigheter. Du har en god samarbetsförmåga och är lyhörd för behoven på sektionen. Vidare har du en väl utvecklad förmåga att planera och organisera arbetet på ett effektivt sätt. En prestigelös inställning till arbetsuppgifterna är viktigt, likaså en väl utvecklad kvalitetsmedvetenhet och noggrannhet i arbetet. Du är tillmötesgående och anstränger dig för att hitta lösningar. Eftersom arbetsbelastningen kan variera över tid på grund av arbetstoppar är stresstålighet av vikt. 

Övrigt

Tjänsten är en lokalanställd vikariatsanställning på heltid under perioden 2026-02-01 – 2027-12-31 med eventuell möjlighet till förlängning. Tillträde från och med 1 februari 2026 eller enligt överenskommelse.  

En säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas då tjänsten är säkerhetsklassad.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Arbete utanför ordinarie arbetstid och övertidsarbete förekommer i tjänsten samt tjänsteresor. 

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Anna Björnermark som är samordnare för finanssektionen på +32 (0)2 289 57 11. Du är även välkommen att kontakta HR-handläggare Simon Morrissey på +32(0)2 289 56 84 för frågor gällande anställningsvillkor och information om Bryssel. Facklig kontaktperson för ST-UM är Erika Perez som nås på +32 (0)2 289 56 86 och för Saco Linnea Gualersi som nås på +32 (0)479 98 10 77. 

Välkommen med personligt brev och meritförteckning via e-post till [email protected] - öppnar din e-postklient, senast den 5 januari 2026. Ange diarienummer UM2025/35598/BRYR i din ansökan. Ansökningar kommer behandlas under ansökningstiden.

Tänk på att ansökningshandlingar som du skickar till representationen blir allmän handling och kan komma att lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen. Inkludera därför inte personuppgifter som du inte vill ska kunna begäras ut.

EU-representationen är Sveriges största utlandsmyndighet belägen i Bryssel. Verksamheten syftar till att utifrån regeringens prioriteringar och målsättningar förbereda, driva och vinna gehör för svenska ståndpunkter i EU-arbetet. 

Laddar...