Hoppa till huvudinnehåll

Utbildnings­­departementet

Utbildningsdepartementet ansvarar för regeringens utbildnings-, forsknings- och rymdpolitik. Inom departementets ansvarsområde ryms förskola, grundskola och motsvarande obligatoriska skolformer, gymnasieskola och utbildning för vuxna (inklusive de anpassade skolformerna), folkbildning, högre utbildning, forskning, rymd och studiefinansiering.

Ansvariga statsråd

Porträttbild på Simona Mohamsson
Simona Mohamsson Utbildnings- och integrations­minister
Lotta Edholm Gymnasie-, högskole- och forsknings­minister

Aktuellt från Utbildningsdepartementet

Foto: Johnér Bildbyrå

Regeringen gör en helrenovering av friskolesystemet

Det finns fristående skolor med många obehöriga lärare och problem med betygsinflation. Det finns även exempel där skolpengen har använts till verksamhet som inte har med utbildning att göra. Regeringen anser att det finns inbyggda fel i friskolesystemet som helhet och vill göra en helrenovering av friskolesystemet genom att ändra drivkrafterna och incitamenten.

Foto: Mikael Wallerstedt

Forsknings- och innovationspropositionen 2024

Utbildning och forskning av hög kvalitet är helt avgörande för Sveriges välstånd. I slutet av 2024 presenterade regeringen mandatperiodens forsknings- och innovationsproposition vars fokus är excellens, internationalisering och innovation. Regeringen anser att en tydlig inriktning mot excellens krävs för att svensk forskning ska vara konkurrenskraftig, att internationalisering och mobilitet är viktiga medel för att nå högsta kvalitet och att det svenska näringslivet ska vara ett drivhus för innovation.

Foto: Johnér Bildbyrå

Genomförda och påbörjade åtgärder i Tidöavtalet för skolan

Här kan du läsa om hur regeringen, i samarbete med Sverigedemokraterna, arbetar med att utarbeta och genomföra politiska reformer för att utveckla den svenska skolan. Här listas de punkter i Tidöavtalet där ett arbete har påbörjats.

Student i datateknik.
Datateknik vid Kungliga Tekniska högskolan. Foto: Jessica Gow/Regeringskansliet

En STEM-strategi för Sverige

Sverige är och har länge varit en framstående forsknings- och tekniknation. Ska vi fortsätta vara det och klara oss i den internationella konkurrensen behövs fler personer med kunskaper i naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik, de så kallande STEM-ämnena. För att möta det stora behovet av ingenjörer och andra kompetenser inom STEM behövs satsningar inom hela utbildningsväsendet både på kort och lång sikt.

Innehåll från Utbildningsdepartementet

RSS Mail
Prenumerera

Totalt 3090 träffar.

Laddar...