Pressmeddelande från Finansdepartementet

En nystart för Digitaliseringsrådet

Publicerad

Regeringen har idag beslutat att Digitaliseringsrådet ska fortsätta sitt arbete i syfte att främja genomförandet av den allmänna digitaliseringspolitiken och digitaliseringen av den offentliga förvaltningen. Rådets arbete förlängs till och med den 31 december 2026.

Den digitala utvecklingen i samhället går snabbt och Digitaliseringsrådet utgör en viktig funktion för att kunna samla och sprida kunskap om aktuella förändringar och behov inom området. Genom sin rådgivande funktion bidrar rådet till utveckling av regeringens strategiska arbete på digitaliseringsområdet.

– Jag är väldigt glad över dagens beslut och tacksam över att ledamöterna tackat ja till uppdraget att bidra till digitaliseringspolitikens utveckling. Det här är en välbehövd nystart för Digitaliseringsrådet och jag ser mycket fram emot att konkret diskutera digitaliseringens möjligheter och utmaningar, säger civilminister Erik Slottner.

Rådets arbete förlängs till och med den 31 december 2026.

Om Digitaliseringsrådet

Digitaliseringsrådet har funnits sedan år 2017 och består av åtta ledamöter som leds av civilministern. Rådets arbete syftar till att främja genomförandet av den allmänna digitaliseringspolitiken samt digitaliseringen av den offentliga förvaltningen.

Presskontakt

Michaela Binning
Pressekreterare hos civilminister Erik Slottner
Telefon (växel) 08-405 10 00