Hoppa till huvudinnehåll
Pressmeddelande från Justitiedepartementet

Elektronisk inlämning av bouppteckningar – en enklare och effektivare hantering

Publicerad

Regeringen föreslår i en proposition att bouppteckningar och dödsboanmälningar ska kunna upprättas och lämnas in till Skatteverket via en elektronisk tjänst som myndigheten kommer att utveckla. Detta görs som ett steg i regeringens digitaliseringsstrategi vars mål bland annat är att Sverige ska ha en offentlig förvaltning som både förenklar och bidrar till minskad administration.

Det kommer fortfarande att vara möjligt att lämna in handlingar i pappersform för den som inte vill eller kan använda sig av den digitala tjänsten. Förslagen syftar till att effektivisera bouppteckningsverksamheten hos Skatteverket genom att minimera den manuella hanteringen och underlätta för enskilda och andra att lämna in handlingar.

Förslaget är en del av regeringens digitaliseringsstrategi som har som mål att Sverige ska ha en offentlig förvaltning som förenklar och bidrar till minskad administration genom användarvänliga, säkra och trygga digitala tjänster som effektiviseras med hjälp av AI- och datadriven utveckling.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2026. Därefter kan den digitala tjänsten tas i bruk så snart Skatteverket har utvecklat den.

Presskontakt

Ebba Koril
Pressekreterare hos justitieminister Gunnar Strömmer
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-126 49 29
e-post till Ebba Koril
Laddar...