Sanktioner mot Syrien
Här finns information om sanktioner mot Syrien.
Beskrivning av sanktionerna
EU:s sanktioner mot Syrien har till följd av Assadregimens våldsamma förtryck under nästan 14 år av inbördeskrig varit omfattande. Den 27 maj 2025 beslutades om avsevärda sanktionslättnader med anledning av utvecklingen efter Assadregimens fall. Nedan beskrivs kvarvarande sektoriella och individuella sanktioner. Gällande rättsakter kan laddas ned via EU:s sanktionskarta och EUR-Lex.
Restriktioner rörande export av viss utrustning som kan användas för internt förtryck
Det råder förbud mot att till Syrien exportera m.m. viss utrustning och teknik som kan användas för internt förtryck eller för att tillverka sådan utrustning. De produkter som avses omfattar vissa produkter med dubbla användningsområden som kan användas i konventionell krigföring samt för framställning av biologiska och kemiska vapen. Förbudet omfattar även tekniskt bistånd och vissa finansieringstjänster rörande sådana produkter och utrustning. Inspektionen för strategiska produkter kan bevilja undantag om utrustningen eller tjänsterna är avsedda för t ex humanitära ändamål eller för FN:s, EU:s eller medlemsstaternas personal. Undantag kan också beviljas som ett led i åtgärderna för att eliminera Syriens kemiska vapen.
Vidare krävs förhandstillstånd av Inspektionen för strategiska produkter för export m.m. av en ytterligare kategori av viss utrustning och teknik som kan användas för internt förtryck. Krav på förhandstillstånd krävs även för tekniskt bistånd samt finansieringstjänster rörande sådan utrustning och teknik.
Förbud mot vapenimport
Det råder förbud mot att importera eller transportera vapen och tillhörande materiel av alla slag från Syrien. Det är även förbjudet att tillhandahålla finansiering eller finansiellt stöd för inköp, import eller transport av sådana vapen eller sådan materiel. Undantag råder om det är fråga om ett led i åtgärderna för att eliminera Syriens kemiska vapen.
Förbud mot export av utrustning, teknik eller programvara för övervakning av telekommunikationer och internet
Det råder förbud mot att förse den syriska regimen med utrustning, teknik och programvara som kan användas för övervakning eller avlyssning av telekommunikationer och internet. För att upprätthålla förbudet krävs det tillstånd från nationell behörig myndighet för all export av sådana produkter till Syrien. Tillstånd ska vägras om det finns rimliga skäl att anta att utrustningen skulle användas av regimen. Motsvarande förbud och tillståndskrav gäller för tjänster, bistånd och finansiering i anslutning till de aktuella produkterna.
Frysning av tillgångar
Personer som är ansvariga för det våldsamma förtrycket i Syrien och personer och enheter som har anknytning till dem kan få sina tillgångar inom EU frysta. Detsamma gäller bl.a. ledande affärsmän och personer med ministerposter i Syrien mellan maj 2011 och december 2024, medlemmar i familjerna al-Assad och Makhlouf och personer verksamma inom området för spridning av kemiska vapen samt personer som har samröre med dessa. Detsamma gäller personer och enheter som drar fördel av eller stödjer den tidigare Assadregimen, samt personer och enheter med anknytning till dem. Det är även förbjudet att göra penningmedel och ekonomiska resurser tillgängliga för dessa personer och enheter. Antalet personer och enheter som omfattas har successivt utökats från att omfatta personer med hög befattning inom eller med nära relation till den tidigare Assadregimen och militären till att inkludera personer och enheter ansvariga för produktion och användning av kemvapen samt de med nära ekonomiska kopplingar till den tidigare Assadregimen, såsom företag och företagsledare. Även personer och enheter från andra länder med inblandning i Syrien till stöd för den tidigare Assadregimen har inkluderats i EU:s sanktioner. T ex har ledande personer inom och enheter med kopplingar till ryska Wagnergruppen och det iranska islamiska revolutionsgardet listats. 2023 listades även personer och enheter ansvariga för tillverkning och smuggling av drogen Captagon.
Det är dock möjligt att medge vissa undantag till restriktionerna. T.ex. finns möjlighet att av behörig myndighet få tillstånd att föra över pengar från en fryst bank till syriska medborgare som genomgår utbildning eller forskar i EU.
I februari 2023 infördes ett undantag från sanktionerna med avsikt att underlätta för bland annat FN-organ, internationella organisationer samt nationella biståndsorgan att bistå med akut humanitärt stöd efter den jordbävning som drabbade Syrien och Turkiet i februari 2023. Detta undantag gjordes permanent i februari 2025.
Reserestriktioner
Alla medlemsstater ska vidta nödvändiga åtgärder för att hindra personer inom den tidigare Assadregimen och militären som är ansvariga för det våldsamma förtrycket att resa in till eller transitera genom sina territorier. Denna krets har senare utökats till att också kunna omfatta personer som ger sitt stöd till den tidigare Assadregimen eller drar fördel av den, såsom syriska företagsledare, samt personer med kopplingar till ryska Wagnergruppen, iranska revolutionsgardet och personer ansvariga för tillverkning och smuggling av Captagon. Undantag från förbudet kan bl.a. göras av ömmande humanitära skäl. Reserestriktionerna omfattar bland annat ledande affärsmän och personer med ministerposter i Syrien mellan maj 2011 och december 2024, medlemmar i familjerna al-Assad och Makhlouf och personer verksamma inom området för spridning av kemiska vapen samt personer som har samröre med dessa.
Förbud mot handel med kulturföremål
Det är förbjudet att importera, exportera eller förmedla syriska kulturföremål och andra föremål av arkeologisk, historisk, kulturell, vetenskaplig eller religiös betydelse från Syrien om det skäligen kan misstänkas att föremålen förts ut från landet utan tillstånd av ägaren eller på annat sätt olagligen. Förbudet gäller inte föremål som förts ut ur Syrien före den 9 maj 2011.
Relevanta EU-dokument
Sanktionerna mot Syrien har tillkommit genom en rad rådsbeslut från EU:s ministerråd med början i maj 2011. Dessa finns samlade i rådsbeslut 2013/255/GUSP av den 31 maj 2013. De EU-rättsliga delarna av rådsbeslutet regleras av rådsförordning 36/2012 av den 18 januari 2012. Den 27 maj 2025 beslutade EU genom rådsbeslut 2025/1096/GUSP och rådsförordning (EU) 2025/1098 om att häva merparten av de sektoriella sanktionerna mot Syrien. Individuella listningar mot personer och enheter kvarstår samt sanktionerna som beskrivs ovan. Eftersom EU:s rättsakter efterhand har kompletterats måste man läsa flera förordningar ihop för att få en heltäckande bild av vilka sanktioner som idag gäller mot Syrien. För att ta reda på vilka personer som avlistats från samt förts upp på sanktionslistorna krävs det att genomföranderättsakterna konsulteras.
Vänligen se EU:s sanktionskarta och EUR-Lex för information om gällande rättsakter.
Ansvariga svenska myndigheter
Reserestriktionerna tillämpas av Migrationsverket och Sveriges utlandsmyndigheter.
Inspektionen för strategiska produkter (ISP) är ansvarig för frågor som rör embargot för produkter av olika slag som kan användas för internt förtryck. ISP sköter också tillståndsgivning vad gäller utrustning som kan användas för övervakning m.m. av it och telekom samt för sådana produkter med dubbla användningsområden som kan användas för att tillverka utrustning för internt förtryck. ISP kan vidare bevilja sådana undantag från rådande exportförbud som är nödvändiga för att genomföra insatsen för att eliminera kemiska vapen från Syrien.
Försäkringskassan kan bevilja undantag från frysning av tillgångar hos fysiska personer, dock inte vad gäller rutinmässig förvaltning (se Finansinspektionen).
Kommerskollegium kan bevilja undantag från frysning av tillgångar hos juridiska personer och enheter, dock inte vad gäller rutinmässig förvaltning (se Finansinspektionen). Kommerskollegium tar också emot vissa anmälningar som är nödvändiga för att få utnyttja den möjlighet som ges att fullfölja exportkontrakt och investeringar rörande oljebranschen som beslutats innan vissa förbud inträdde. Kommerskollegium är också ansvarig myndighet för att pröva undantag från olika närmare angivna förbud i fall då den berörda verksamheten syftar till att på olika sätt ge stöd åt den syriska civilbefolkningen.
Finansinspektionen tar emot uppgifter om frysta konton samt kan bevilja undantag från frysning av tillgångar vad gäller rutinmässig förvaltning.
Bakgrund till sanktionerna
I mars 2011 inleddes folkliga protester i Syrien som slogs ned med våld av statsmakten. Mot bakgrund av detta beslutade EU den 9 maj 2011 att införa riktade sanktioner mot landet och ansvariga individer. EU har därefter kontinuerligt fattat beslut om att utöka sanktionerna för att innefatta personer och enheter som är ansvariga för förtrycket av syriska folket, såsom regerings- och militärföreträdare, företag och företagsledare, forskare och institut ansvariga för användande av kemiska vapen, samt regimtrogna och utländska miliser och säkerhetsföretag. De utökade sanktionerna kom även att inkludera personer och enheter som drog fördel av eller stödde Assadregimen, samt personer och enheter med anknytning till dessa.
Sanktionerna innefattade ett embargo mot export till Syrien av produkter och teknologi som kan användas för internt förtryck, reserestriktioner och frysning av tillgångar mot de ansvariga för det våldsamma förtrycket mot den egna befolkningen, och med dem associerade personer och enheter (myndigheter och företag).
Parallellt infördes en möjlighet att bevilja lättnader i sanktionerna på vissa områden, om den berörda verksamheten syftade till att på olika sätt ge stöd åt den syriska civilbefolkningen. Undantagen kan omfatta fall när verksamheten syftar till att tillgodose humanitära behov eller att bidra till upprätthållande av grundläggande tjänster, återuppbyggnad eller återupprättande av ekonomisk aktivitet eller andra civila ändamål.
För att bekämpa den allt svårare humanitära situationen i Syrien infördes 2014 ytterligare undantag från frysningsreglerna i syfte att underlätta tillförseln av förnödenheter till den syriska befolkningen. Ett tillfälligt undantag från frysningssanktionerna infördes också som svar på den jordbävning som februari 2023 drabbade Syrien och Turkiet för att underlätta internationella organisationers hjälparbete. De humanitära undantagen gjordes permanenta i samband med ändringar i sanktionerna den 24 februari 2025.
EU:s sanktioner har kontinuerligt anpassats för att spegla utvecklingen på marken. Efter kemvapenattacken i Ghouta i augusti 2012 gjordes tekniska justeringar i sanktionerna för att EU:s medlemsstater skulle kunna bidra till den insats som gjordes. 2023 riktades också åtgärder mot personer och enheter ansvariga för tillverkning och smuggling av drogen Captagon, som utgjorde en betydande inkomstkälla för Assadregimen.
Det faktum att kriget i Syrien utvecklades till en konflikt där flera utomstående parter är och har varit inblandade återspeglas i EU:s sanktioner. Till exempel har personer inom och enheter med kopplingar till den ryska Wagnergruppen, som stridit i Syrien till stöd för Assadregimen, samt personer och enheter med kopplingar till det iranska revolutionsgardet, listats.
Den 27 maj 2025 beslutade EU genom rådsbeslut 2025/1096/GUSP och rådsförordning (EU) 2025/1098 om att häva merparten av de sektoriella sanktionerna mot Syrien med anledning av utvecklingen i landet efter Assadregimens fall. De sektoriella och individuella sanktioner som beskrivs ovan kvarstår.
Sanktionerna ses över kontinuerligt och förlängs årsvis.