Bättre tillgång till inkomstuppgifter för brottsbekämpande myndigheter
Publicerad
Brottsbekämpande myndigheter ska få bättre tillgång till aktuella inkomstuppgifter hos Skatteverket. Syftet är bland annat att effektivare kartlägga misstänkta personers ekonomi och hitta tillgångar att förverka.
Regeringen har beslutat att Ekobrottsmyndigheten, Kustbevakningen, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Tullverket och Åklagarmyndigheten ska få tillgång till vissa inkomstuppgifter i Skatteverkets beskattningsdatabas.
Uppgifterna ska kunna lämnas för att förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet eller utreda eller lagföra brott. Det kan handla om att kartlägga en misstänkts ekonomi för att hitta tillgångar att förverka eller för att bestämma storlek på dagsböter när ett straff utfärdas.
– Att de brottsbekämpande myndigheterna får tillgång till inkomstuppgifterna kommer vara till stor nytta för deras arbete och bidra till en mer effektiv brottsbekämpning, säger justitieminister Gunnar Strömmer.
De inkomstuppgifter som ska kunna lämnas ut är uppgifter per betalningsmottagare i en arbetsgivardeklaration, aktuell redovisningsperiod samt identifikationsuppgifter för den uppgiftsskyldige (arbetsgivaren) och betalningsmottagaren (arbetstagaren).
– En av regeringens mest prioriterade frågor är att stoppa den grova kriminaliteten. Det arbetar vi med på flera olika områden. En viktig pusselbit är att de brottsbekämpande myndigheterna nu får tillgång till uppgifter i Skatteverkets beskattningsdatabas, säger finansminister Elisabeth Svantesson.
Redan i dag kan brottsbekämpande myndigheter i regel få tillgång till de aktuella uppgifterna, något som dock kräver en manuell begäran till Skatteverket i varje ärende. Processen är både tids- och resurskrävande. I och med ändringen ska myndigheterna få tillgång till uppgifterna genom en elektronisk fråga-svarstjänst som innebär att svaret kommer omedelbart.
Förordningsändringen planeras att träda i kraft den 1 januari 2023.