Hoppa till huvudinnehåll
Faktapromemoria från Finansdepartementet

EU-paket om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism 2020/21:FPM146

Publicerad

Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on the prevention of the use of the financial system for the purposes of money laundering or terrorist financing, COM (2021) 420 final. Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL establishing the Authority for Anti-Money Laundering and Countering the Financing of Terrorism and amending Regulations (EU) No 1093/2010, (EU) 1094/2010, (EU) 1095/2010, COM (2021) 421 final. Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on information accompanying transfers of funds and certain crypto-assets (recast), COM (2021) 422 final. Proposal for a DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on the mechanisms to be put in place by the Member States for the prevention of the use of the financial system for the purposes of money laundering or terrorist financing and repealing Directive (EU) 2015/849, COM (2021) 423 final.

Ladda ner:

Förslaget innebär att den administrativa regleringen för bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism i EU utvecklas genom förändringar i centrala rättsakter på området, huvudsakligen som följer:

  • Bestämmelser från gällande direktiv justeras och överförs i stor utsträckning till förordning,
  • en ny EU-myndighet bildas med uppgifter som rör tillsyn samt samordning av medlemsstaternas finansunderrättelseenheter, och
  • den befintliga regleringen om information som ska åtfölja överföringar av medel utsträcks till att även omfatta överföringar av kryptotillgångar.

Regeringen stödjer ambitionen att förbättra unionens system för bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism och välkomnar i stort förslaget. Penningtvätt och finansiering av terrorism är allvarliga brott som har negativ påverkan på det finansiella systemets hållbarhet och samhället i övrigt.

Regeringen anser att en ny EU-myndighet bör vara ändamålsenlig, kostnadseffektiv och skapa ett tydligt mervärde inom ramen för ett väldefinierat tillämpningsområde. Det tillämpningsområdet bör utgå från ett riskbaserat urval och förhållningssätt.

Beskrivning av stegen i lagstiftningskedjan

En stor del av svensk lagstiftning utgår från gemensam EU-lagstiftning. På regeringen.se kan du följa de olika stegen när förhandling om EU-lagstiftning startas, förankras, beslutas om och slutligen genomförs i Sverige.

Laddar...