Avdelningen för offentlig förvaltning

Uppdaterad

Avdelningen för offentlig förvaltning består av fem enheter: kommunenheten, enheten för statlig förvaltning, enheten för statlig arbetsgivarpolitik, enheten för offentlig upphandling och konsumentenheten.

Chef för avdelningen är Bob Pernodd.

Kommunenheten

Enheten ansvarar för frågor rörande:

  • Sveriges indelning i kommuner och landsting
  • kommunal lagstiftning
  • förhållandet stat/kommun
  • EU:s påverkan på kommuner och landsting
  • kommuners och landstings internationella arbete
  • allmänna statliga bidrag till kommuner och landsting
  • kommunalekonomisk utjämning
  • uppföljning och analys av kommunsektorns verksamhet och ekonomi
  • kommunal redovisning
  • kommunalekonomiska frågor i övrigt.

Enheten för statlig förvaltning

Enheten ansvarar för frågor rörande:

  • allmänna frågor om statsförvaltningen
  • övergripande frågor om styrning, ledning och organisation av statlig verksamhet samt effektivisering inom statsförvaltningen
  • myndighetsstyrning av Statskontoret och Statens servicecenter
  • samhällsinformation
  • länsindelningen
  • länsstyrelserna
  • ändrad regional ansvarsfördelning
  • statlig lokalförsörjning.

Enheten för statlig arbetsgivarpolitik

Enheten ansvarar för frågor rörande:

  • övergripande lönepolitiska frågor inom statsförvaltningen
  • arbets- och anställningsvillkor i offentlig anställning
  • personalpolitiska frågor inom statsförvaltningen
  • arbetstagare i offentliga anställningar
  • köp och försäljning av statens mark och byggnader
  • förvaltning av statens mark, byggnader och egendom i övrigt
  • statistik
  • myndighetsstyrning av Arbetsgivarverket, Fortifikationsverket, Kammarkollegiet, Statens fastighetsverk, Statens tjänstepensionsverk, Statistiska centralbyrån, Statens skaderegleringsnämnd, Statens ansvarsnämnd, Statens överklagandenämnd, Trygghetsstiftelsen, Statens tjänstepensions- och grupplivnämnd, Skiljenämnden för grupplivfrågor, Skiljenämnden i vissa trygghetsfrågor, Hovet samt Offentliga sektorns särskilda nämnd.

Enheten för offentlig upphandling

Enheten ansvarar för frågor rörande:

  • lagstiftning på upphandlingsområdet
  • elektronisk upphandling
  • upphandlingsstödet och tillsynen hos Konkurrensverket
  • det internationella arbete som bedrivs på upphandlingsområdet med kopplingar till lagstiftningen framför allt i Rådgivande kommittén för offentlig upphandling, samt övriga frågor
  • spelfrågor.

Konsumentenheten

Enheten ansvarar för frågor rörande:

  • förvaltnings- och lagstiftningsfrågor som gäller marknadsföring, konsumentinformation, konsumentinflytande i standardiseringsarbetet, resegarantier samt konsumentskydd och konsumentpolitiska frågor i övrigt, i den mån sådana frågor inte hör till något annat departements område
  • myndighetsstyrning av Konsumentverket, Allmänna Reklamationsnämnden, Fastighetsmäklarinspektionen och styrning av det statligt ägda bolaget Miljömärkning Sverige AB.

Här når du oss

Telefon: Regeringskansliets växel 08-405 10 00

E-post: finansdepartementet.registrator@regeringskansliet.se
Om du vet namnet på den du ska skicka mail till: fornamn.efternamn@regeringskansliet.se

Postadress: Finansdepartementet, 103 33 Stockholm
Besöksadress: Finansdepartementet, Jakobsgatan 24, Stockholm

Är du intresserad av att arbeta hos oss?
Du kan anmäla ditt intresse genom att mejla till ovanstående mejladress.